نظافت طوطی سانان خود به دو بخش کلی تقسیم میشود،یکی تمیزی قفس، لانه و وسایل درون قفس است و یکی دیگر نظافت خود طوطی است
برای مقدمه باید خدمت شما عرض کنم که پرندگان به تمیزی خودشون بسیار اهمیت میدن و حتی سعی میکنند لانه سازی رو در مکانهایی انجام بدن که از همه تمیز تر هست.
برای مثال مرغ عشق و عروس هلندی و انواع کاکتیل ها به اکالیپتوس علاقه وافری دارند و اغلب در درختهای اون لانه سازی می کنند.
پس دونستیم که خود پرنده به تمیزی اش خیلی اهمیت میده و ما توی اسارت یا همون قفس باید خیلی به این امر مهم توجه کنیم.

نظافت قفس و وسایل آن در طوطی ها

چون بنده با پرورش دهنده های زیادی در ارتباط هستم در حین آموزش نظافت و ضد عفونی قفس و لوازم طوطی سانان به شما خواهم گفت که چه تفکرات رایجی در میان تکثیر کنندگان وجود دارد که غلط هم هست، و شما باید از آن اجتناب کنید.
تمیز کردن قفس به صورت دوره ای و منظم یکی از عوامل اثر گذار در کاهش بیماری و داشتن یک تکثیر موفق است، برای مثال شما باید قفسهای خود را حداقل ماهی یک بار به طور کامل ضد عفونی نموده و سینی کف آن را کامل بشویید،البته ماهی یک بار حداقل است و بهتر است هر دو هفته یک بار عمل ضد عفونی را انجام دهید.
برای این منظور میتوانید زمانی که هوا گرم است و برای پرنده خطری ندارد به شرط حضور خود شما قفس و لوازمش را به محیط باز آورده و بگذارید آفتاب مستقیم به آنها بخورد.
خود باد و خورشید یکی از قوی ترین ضد عفونی کننده های موجود است و در زمستان که امکان استفاده از آنها را ندارید باید از مواد شوینده مخصوص که برخی از آنها در زیر لیست میشود.
جرمی ساید پی یکی از محلول های ایرانی موفق است که در اندازه های مختلف در دارو خانه های دام پزشکی موجود است،این محلول باید به نسبت مشخص در آب رغیغ شود و توسط اسپری به قفس پاشیده شود و آب خوری و دون خوری در محلول به مدت ۱ ساعت قرار داده شود.
NEKTON-Desi-Plus یک تمیز کننده ملایم است که بیشتر برای تمیز کردن ظروف و اسباب بازی پرندگان مورد استفاده قرار میگیرد،۱۰ سیسی از محلول باید با دو لیتر آب مخلوط شود و ظروف به مدت ۲ ساعت در آن خیسانده شود.
در صورتی که برای نظافت سینی و چوب نشیمند طوطی خود از اسکاچ استفاده میکنید باید بدانید که نمیتوان اسکاچ را برای مدت طولانی نگه داشت؛
شما باید آن را قطعاً ماهی دو یا سه بار تعویض کنید.
در نوشته بعدی شما را با نحوه حمام کردن طوطی آشنا میکنیم.