اگر فرزندتان یک پرنده خانگی می‌خواهد، باید با وظایف خود و مشکلاتی که ایجاد خواهد شد آشنا شوید. قبل از آنکه یک پرنده را به خانه بیاورید، عوامل زیادی مانند نیازهای مراقبتی، نیازهای اجتماعی، میزان سر و صدا و هزینه نگهداری از پرنده را باید در نظر بگیرید. با این حال شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید، انتخاب گونه‌ای است که با کودکان به خوبی کنار بیاید.

فنچ (Finch)

فنچ‌ها و قناری‌ها در رده بهترین پرندگان برای کودکان هستند، چرا که نگهداری از آن‌ها نسبت به سایر گونه‌ها آسان‌تر است و به تعامل زیادی احتیاج ندارند. کودکان علاقه زیادی به این پرندگان نشان می‌دهند، چون بسیار زیبا بوده و صدای جذاب و دلنشینی دارند.

فنچ برای کودکان

فنچ‌ها معمولا علاقه زیادی به ارتباط با انسان ندارند. بنابراین اگر قصد خرید فنچ را دارید بهتر است در کنار آن چند فنچ دیگر هم خریداری کنید. با اینکه برخی افراد می‌توانند فنچ و قناری خود را تا حدی دست‌آموز کنند، این پرندگان نباید بیرون از قفس نگهداری شوند. بنابراین، اگر کودک شما پرنده‌ای می‌خواهد که با آن ارتباط یا تعامل داشته باشد، بهتر است یک مرغ عشق یا عروس هلندی را به سرپرستی قبول کنید. فنچ‌ها پرندگان بسیار ظریفی هستند و باید با آرامش و احتیاط کامل نگهداری شوند.

با اینکه فنچ‌ها گونه‌ای نیستند که به روی دست شما بیایند، می‌توانند پرنده جذابی برای نگهداری در خانه باشند. همچنین می‌توانند یک تجربه سرگرم‌کننده و آموزشی برای کودک شما محسوب شوند.

مرغ عشق (Budgie)

مرغ عشق که که نام کامل او باجریگار (Budgerigar) است، در رده‌بندی بهترین پرندگان برای کودکان، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. این پرنده‌های کوچک رنگی می‌توانند برای کودکانِ پرنده‌دوست یک گزینه مناسب باشند، چون مشکلی با لمس شدن ندارند، مراقبت از آن‌ها آسان است و می‌توانند حرف بزنند. آن‌ها شخصیت ملایمی دارند و به راحتی به صاحبان خود خو میگیرند. بنابراین، این امکان را دارند که یک حیوان خانگی ایده‌آل باشند.

مرغ عشق برای کودکان

اگر به دنبال دوست خوبی برای فرزندتان هستید، مرغ عشق را انتخاب کنید. مرغ عشق‌های دست‌آموز خیلی شیرین هستند و به سرعت به شما عادت می‌کنند. این پرندگان خیلی کوچک و ظریف هستند، بنابراین باید به کودک خود بیاموزید که با آن‌ها چگونه رفتار کند.

باجریگارها به یک رژیم متعادل متشکل از سبزی‌های برگ‌دار، سبزیجات، دانه‌ها و پلت‌ها نیاز دارند. یک رژیم غذایی که فقط شامل دانه باشد برای آن‌ها بسیار مضر است. باجریگارها به طور متوسط حدود 5 تا 10 سال عمر می‌کنند؛ یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در طول عمر این پرندگان دارد.

عروس هلندی (Cockatiel)

عروس‌های هلندی از فنچ‌ها و باجریگارها بزرگ‌تر هستند، اما همچنان از بهترین پرندگان خانگی برای کودکان به شمار می‌آیند؛ آن‌ها می‌توانند صحبت کردن، سوت زدن و حقه‌های ساده را یاد بگیرند، بنابراین نگهداری از آن‌ها برای کودکان لذت‌بخش است. عروس‌های هلندی با افراد در سن‌های مختلف به خوبی کنار می‌آیند. آنها از زمانی که خارج از قفس هستند لذت می‌برند و نسبت به فنچ‌ها و مرغ عشق‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بنابراین، در صورتی سراغ عروس هلندی بروید که کودک شما به نگهداری از آن‌ها علاقمند باشد و امور مربوط به نگهداری از آنان را یاد بگیرد.

عروس هلندی برای کودکان

مسئولیت‌های مربوط به مراقبت از این پرندگان شامل تغذیه پرنده با یک رژیم متعادل (نه فقط دانه)، فراهم کردن آب شیرین به صورت روزانه، تمیز کردن قفس و تعامل با آن‌ها است. بسته به سن کودک، بهتر است مراقب حرکات او باشید؛ کودکان می‌توانند چیزهای زیادی درباره نگهداری از پرندگان از شما بیاموزند.