با فراگیر شدن آکواریوم‌های مینی (اکواریوم های بسیار کوچک) حتی کوچکترین آپارتمان‌ها نیز می توانند آکواریوم خود را داشته باشند. اما آیا این آکواریوم‌ها برای ماهی‌ها مناسب هستند؟ جواب در صورتی بله خواهد بود که این سیستم با دقت نصب و نگهداری شود. اما اگر این آکواریوم‌ها بدون اطلاعات و دقت کافی نصب شوند و برای نگهداری از آنان نیز وقت کافی گذاشته نشود، ماهی‌های درون آکواریوم به مرگی تلخ محکوم خواهند شد.

خوب

یکی از مزیت‌های مینی آکواریوم ها این است که همه می‌توانند آن را تهیه کنند. این آکواریوم‌ها هزینه اولیه پایینی می‌خواهند و فضای مورد نیازشان نیز به قدری کوچک است که هر کسی می تواند جایی برای آن‌ها در خانه خود پیدا کند. حتی آپارتمان‌هایی که نسبت به حیوانات خانگی قوانینی محدود کننده دارند، هنگامی که بحث ماهی‌ها پیش می آید، از مواضع خود کوتاه می آیند. تماشای ماهی‌ها می تواند بسیار آرامش دهنده باشد و همچنین می تواند به کودکان فرصتی برای یادگیری نحوه رفتار درست با حیوانات را بدهد.

بد

مینی آکواریوم‌ها نیاز به نگهداری و توجه مداوم دارند و نباید برای مدت طولانی به حال خود رها شوند. اما بزرگترین مشکل این نوع آکواریوم‌ها، به ظرفیت پایین آن‌ها باز می گردد. به دلیل حجم بسیار کم آب، کوچکترین تغییرات در دما یا شرایط آب می تواند به یک فاجعه ختم شود. بنابر این، شرایط آب این نوع آکواریوم‌ها باید به طور دائم بررسی شود و در صورت نیاز سریعا اصلاحات لازم انجام گیرد.

افرادی که برای اولین بار است که از ماهی‌ها نگهداری می کنند و تجربه ای در این زمینه ندارند، باید توجه ویژه‌ای به مراحل اولیه چرخه آب در آکواریوم داشته باشند چرا که در این مراحل سمیت آب به دلیل  تثبیت سیستم بیولوژیکی افزایش ناگهانی پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است در مینی آکواریوم‌ها اگر آب به طور مکرر تعویض نشود، شرایط آب به سرعت خطرناک خواهد شد. به یاد داشته باشید، تست کردن آب در این نوع آکواریوم ها یک باید است و باید به طور هفتگی انجام شود.

زشت

مینی آکواریوم‌ها  و سیستم‌های شبیه آن ها این روزها بازار داغی پیدا کرده اند. در تبلیغات این نوع آکواریوم‌ها گفته می شود که هر چیزی که شما نیاز دارید در این سیستم وجود دارد و تنها وظیفه شما تغذیه روزانه ماهیان است! باید بگوییم این موضوع یکی از نگران کننده ترین تبلیغاتی است که ما در این چند وقت مشاهده کرده ایم.

در طبیعت ماهی‌ها در یک اکو سیستم بسیار بزرگ و تثبیت یافته زندگی می کنند. حجم آب بسیار زیاد است و طی جریان هایی آبی و باران سریعا جایگزین و جابه‌جا می شود و ماهیان به منابع غذایی بسیار متنوعی دسترسی دارند.

حال شما این شرایط را با مینی آکواریوم‌ها که تنها چند لیتر آب در آن ها جای می گیرد، مقایسه کنید. عدم رسیدگی منظم و تغذیه نامناسب سریعا آکواریوم شما را به قبرستان هر ماهی که وارد آن شود، تبدیل خواهد کرد.

انتخاب شما باید چه باشد؟

.آکواریوم نامناسب

انتخاب های شما برای ماهی‌ها

ماهی‌ها خون سرد هستند، به این معنی که دمای بدنشان همان دمای آب خواهد بود. بنابراین هنگام انتخاب ماهی، توجه به دمای آکواریوم یک فاکتور اصلی است. یکی دیگر از این فاکتورها اندازه است. تنها گزینه‌های مناسب برای آکواریوم های مینی، ماهی‌هایی هستند که از نظر اندازه با سایز آکواریوم تناسب دارند. با توجه به این موضوع، ماهی های قرمز (Gold Fish) گزینه مناسبی نیستند، چرا که اندازه نسبتا بزرگی دارند و ضایعات زیادی تولید می کنند. از ماهیان مناسب برای مینی آکواریوم ها می توان به:

گوپی – کوچک و مقاوم در برابر شرایط آب

پلتی – انطباق‌پذیر و دارای رنگ های روشن

دانیو گورخری – سخت جان، بسیار مقاوم در برابر آب های سرد

تترا – تحمل بالا در برابر آب های خنک‌تر

نکته پایانی

سیستم هایی نیز وجود دارند که حجم آب در آن‌ها کمتر از 1 لیتر می‌باشد، به این نوع، سیستم های بسته گفته می شود. در هر شرایطی از این نوع سیستم‌ها دوری کنید چرا که شرایط بسیار نامناسبی برای ماهی ایجاد خواهند کرد.