Sun Conure

Aratinga solstitialis

Sun Parakeet

نام علمی : Aratinga solstitialis

پراكندگی : این پرنده بومی شمال غربی برزیل است.

كانور خورشیدي يكي از اعضاي کوچک خانواده طوطی ها به شمار ميرود و یکی از زيباترين و رنگارنگترين كانور ها است. رفتار خوب و رنگ آمیزی پر زرق و برق آنها را تبديل به يك حیوان خانگی مورد علاقه كرده است. كانور ها انواع زيادي دارند و اکثرا حیوانات خانگی خوبي هستند. آنها در رنگها و اندازههاي متفاوتي دارندكه به عنوان مثال Nanday Conure جثه بزرگتر با سر سیاه و بدن سبز است.

اندازه: اين گونه تا 30 سانتيمتر رشد ميكند

زندگي در طبيعت : كانور ها به صورت جفت یا گروههای کوچک 10 تا20 تايي زندگی می کنند.و دوست دارند با يكديگر بازی کنند همچنین در طبيعت بسيار پر سر و صدا می باشند. با وجود این همه ، آنها حیوان خانگی لذت بخش و بسیار محبوب هستند.

فعالیت در اسارت : عاشق صعود و بازی هستند و همچنين نيازمند مقدار زیادی اسباب بازی هاي گوناگون كه خودشان را با انها سرگرم كنند.

تكثير و پرورش: كانور ها در اسارت به راحتي جفتگيري كرده و تخم ميگذارند.براي تخم گذاري كانورها نيازمند لانه اي با حداقل ابعاد 12 “× 12” ×12 ميباشند. 4 تخم مي گذارند كه حدود 26 روز روي انها مي خوابند و بعد از 8 هفته كانور هاي جوان لانه را ترك ميكنند.
مشکلات نگهداري در خانه : همانند بسیاری از گونه طوطي ها، این پرنده پر سر و صدا مي باشد.

كانور ها به صورت زياد پرورش ميابند و آنها را معمولا می توان در پت شاپ ها و در مزارع پرورش دهندگان معتبر پيدا كرد.

تاریخچه:
طوطی های خورشیدی به ندرت از سرزمین خود صادر می شوند. اولین بار در سال 1883 میلادی توسط خانم der ker- ville در فرانسه در اسارت پرورش پیدا کرد. همچنین اولین بار در سال 1862 در باغ وحشی در لندن به نمایش گذاشته شد و در سال 1970 به عنوان یک پرنده خانگی در اروپا مورد قبول واقع شد.
هم اکنون خورشیدی ها مورد علاقه و محبوبیت دوستداران پرندگان زینتی می باشند و مراکز پرورش بسیار زیادی جهت تکثیر این پرنده زیبا وجود دارد. وضعیت تعداد این پرنده در طبیعت در حال کاهش است به دلیل تجارت حیوانات خانگی مورد هجوم صیادان واقع می شوند و از طرفی تخریب جنگل ها باعث کم شدن این نوع طوطی ها شده است.

دسته: psittacidae 
خانواده : psittacidae 
جنس: Agratigna 
گونه: Solsitialis

قلمرو جغرافیایی : شمال شرقی و جنوب آمریکا، ونزوئلا و شمال شرقی برزیل 
محل اسکان: جنگل های بزرگ ، دشت های بی درخت ، و باغ های نخل 
اندازه بدن: طول 30 سانتی متر از سر تا دم . وزن حدود 100 تا 180 گرم 
طول عمر: در اسارت و قفس 15 تا 20 سال و در طبیعت 40 سال . سن بلوغ 1 – 3 سالگی

تولید مثل :
این طوطی ها در گروه های بزرگ زندگی می کنند. ماده ها در حدود 3 – 6 تخم می گذارند و در حدود 4 هفته بر روی تخم ها می خوابند. نر و ماده در فصل جفت گیری خیلی با هم متحد و قوی و بسیار پرخاشگر می شوند. پرنده نر وماده در حدود 8 هفته از جوجه ها در لانه پذیرایی می نمایند.

رژیم غذایی : 
در طبیعت از کل دانه ها ، میوه ها ، و آجیل انواع توت ، شهد گل ها و قارچ ها استفاده می نمایند. در باغ وحش و منازل می توان از مخلوط دانه ها ( ارزن ها و تخمه ها ) و میوه های خرد شده مثل سیب ، هویج، ذرت، لوبیا سبز، انگور و کاهو استفاده نمود. آب تازه هم باید همیشه در دسترس باشد.

علت نامگذاری : 
نام رایج conure از نام علمی قدیمی برای Conures که معنی مخروط دم دار است سرچشمه گرفته شد. در حال حاضر به عنوان Aratigna ( به معنی طوطی کوچک ) شناخته شده است. دانستن نام علمی موجودات از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد به دلیل این که نام مشترکی که در بین مردم رواج دارد از کشوری به کشور دیگر متفاوت می باشد.

تنوع نژادی : 
تا کنون در طبیعت 45 گونه و صد ها زیر گونه از کانر ها شناخته شده است.

تعیین جنسیت : 
تشخیص نر و ماده خورشیدی ها با روش چشمی : پرنده نر دارای گونه ی قرمز تر و سر بزرگ تر و گرد تری می باشد . البته برای تشخیص 100% باید از طریق آزمایش PCR استفاده کرد که در ایران هم این تکنولوژی آمده است.

لانه: 
طوطی های خورشیدی تمایل دارند در لانه بخوابند که این دلیل آمادگی برای تخم گذاری نمی باشد . لانه آن ها باید عمودی و برای بستر آن نیز می توان از خاک اره و یا پوشال نرم استفاده کرد.

زمان مراجعه به دامپزشک 
با توجه به این نکته که شما میل به نگهداری یک پرنده خانگی دارید باید در حفظ سلامتی آن کوشا باشید . توصیه می شود پس از تهیه هر حیوان خانگی برای معاینه آن به دامپزشک مراجعه کنید تا از توصیه های بهداشتی و باید ها و نباید های نگهداری حیوانات خانگی شما را آگاه نماید.

ویژگی های رفتاری: 
خورشیدی ها پرندگانی شاد، کنجکاو ، آکروبات باز ماهر، باهوش و مهربان هستند. این پرنده در عین حال که بسیار زیبا می باشد دارای سر و صدای بسیار زیاد می باشد. 
این طوطی ها را نباید در کنار طوطی های بزرگ تر ، سگ . گربه نگه داشت. هر چند که گهگاهی دیده شده که کانر ها با سگ ها رابطه ی خوبی برقرار کرده اند. 
این پرندگان در گروه های بزرگ در درختان میوه دار اجتماع می نمایند. طوطی های خورشیدی در طبیعت غیر معمول اند. و عادات ناشناخته ای دارند. آن ها برای ارتباط با هم نوعان خود از جیغ های خیلی بلند استفاده می کنند. به طور کلی Conure ها علاقه شدید به جویدن دارند که باید این مسئله را در تهیه وسایل بازی برای آن ها در نظر گرفت.

در صورتی که علائم زیر در پرنده خانگی خود مشاهده نمودید با دامپزشک تماس بگیرید:

از دست دادن اشتها 
خواب بودن در تمام طول روز 
کاهش وزن 
افتادگی بال ها 
لنگش 
تنفس سخت
آبریزش بینی 
متوقف شدن صدا در هنگام سوت زدن 
اسهال 
همیشه به یاد اشته باشید که : پرنده ی درون قفس به میل خود وارد منزلتان نشده است.

اندازه: طول 30cm. اهلی شدن: عالی. تونایی صحبت: متوسط. سر و صدا: زیاد (تن صدای زیر)با جیغهای آزار دهنده. طول عمر: 15 – 20 سال. سازگاری با دیگر حیوانات: عالی. تعیین جنسیت: فقط با آزمایش DNA

کانر خورشیدی 30 سانتیمتر یا 12 اینچ طول دارد.شکم و سر نارنجی ، سینه ی زرد ، شاه پر های کوچک به رنگ زرد با حاشیه های سبز ،شاهپر های بزرگ به رنگ آبی،حلقه ی دور چشم سفید که در ماده ها کوچکتر است، چشمان قهوه ای، نوک قهوه ای-زغالی ،نا بالغین رنگ های کمتری دارند و سبز بیشتر و نارنجی کمتری دارند و چشم هایشان سیاه است.ماده ها سبز بیشتری بر روی بال ها دارند.

اطلاعاتی درباره ی کانر خورشیدی (Sun Conure)(ترجمه)

کانر خورشیدی

پراکندگی طبیعی:

شمال شرقی آمریکای جنوبی

محل سکونت طبیعی:

کانر خورشیدی ، جنگل ها، دشت های بی درخت و نخلستان ها را برای زندگی به صورت دسته جمعی، دوست دارد.در سوراخ های درخت خرما لانه می کند.

عادات غذایی:

مخلوط های غذایی مخصوص طوطی ها ، دانه های غلات کوچک،میوه ، سبزی ،دانه های روغنی (دانه های مغز دار مانند گردو و فندق و .. که نباید هیچ گونه نمک و … داشته باشد و باید ساده باشد.)

نیاز های ویژه:

پرندگانی که تازه وارد کشور شده اند ، نمی توانند در دما های زیر 20 درجه ی سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) نگهداری شوند.

زندگی در قفس:

کانر خورشیدی ، جیغ های تیز دو نتی (Two-note) دارد.پرنده ای پر سر و صداست.در فصل تولید مثل ، وقتی نگهدارنده ، وارد محل پرندگان می شود و لانه را چک می کند ، پرنده ی نر عصبانی می شود.در سوراخ درخت یا در لانه ای با ابعاد 40 x 25 x 25 سانتیمتر(10x10x16اینچ ) و با ورودی دایره ای شکل با قطر 8 سانتیمتر(3 اینچ)، می خوابد.لانه می تواند مکعبی 30 سانتیمتری (12 اینچی) هم باشد.3-6 تخم می گذارد و پرنده ی ماده 27 روز روی آن ها می خوابد،جوجه ها در 56 روزگی از لانه بیرون می آیند ولی همچنان توسط هر دو والدین ، تغذیه می شوند و شب را در لانه می گذرانند.نسبت به گونه های وابسته ی دیگر ، آمادگی بیشتری برای عادت بد پرکنی دارند و حتی ممکن است ، بالغین پر های نا بالغ ها را بکنند.

جوجه های کانر خورشیدی در حال شیطنت

-به در خواست یکی از عزیزان ، درباره ی تعیین جنسیت این گونه ، اطلاعات مختصری را بدست آوردم که به شرح زیر است :

-در کل نظر ها متفاوت است و در 90 درصد سایت ها گفته شده که به طور کلی نر و ماده ی کانر ها در ظاهر فرقی با هم ندارند و به روش های dna و جراحی های دامپزشکی باید تعیین جنسیت شوند.با این حال در یک سایت اطلاعات بسیار مختصری درباره ی تایین جنسیت کانر خورشیدی آمده بود که نقل می کنم:

نویسنده:تجربه ی من نشان می دهد، کانر خورشیدی نر و ماده در زمانی که پرهایشان به طور کامل در آمد(جوجه ای که پرهایش کامل شد.)،یعنی حدود 8 هفتگی، قابل تایین جنسیت هستند.در این زمان،نرها مقدار کمتری از رنگ قرمز را در قسمت سر و صورت خود دارند.ماده ها رنگ قرمز بیشتر و یا شفاف تری نسبت به نر ها دارند.به مرور زمان ،وقتی جوجه ها به سن 4-6 ماهگی میرسند، رنگشان شروع به تغییر می کند و نر ها رنگ قرمز بیشتری در قسمت سر و پس سر و گونه هایشان بدست می آورند اما ماده ها رنگ قرمزشان را از دست نمی دهند.فقط به این صورت که نرها در آخر رنگ قرمز بیشتری پیدا می کنند.تنها مشکل این متود تعیین جنسیت این است که شما برای این روش،باید کانرهای خورشیدی زیادی در اختیار داشته باشید و با مقایسه ی آن ها به نتیجه برسید.اگر شما یک کانر خورشیدی دارید و یا چند کانر خورشیدی دارید که حقیقتا مانند هم هستند ،آنگاه تایین جنسیت سان کانر هایتان تا زمانی که تجربه ی زیادی درباره ی آن ها کسب نکنید ، تقریبا غیر ممکن است.

مشخصات:

طول 12 اینچ یا 30 سانتیمتر با محاسبه دم دراز آنها. وزن آنها بین 100 تا 130 گرم میباشد. هر دو جنس نر و ماده به هم شبیه میباشند. با این وجود به گفته بعضی از پرورش دهندگان میتوانید با نگاه به سر طوطی تا حدودی حدس بزنید. ماده کانور ها دارای سری کوچکتر و گردتر میباشند. سر نر ها بیشتر چهارگوش با پیشانی تختی است. مطمئنا این روش قابل اطمینان کامل نمیباشد و اگر تعیین جنسیت برای شما امری ضروری محسوب میشود باید از آزمایش دی.ان.آ یا جراحی استفاده کنید.

سان کانور نوجوان:

بیشتر پرهای طوطی های خورشیدی نابالغ سبز میباشد که با گذشت زمان این پرهای کمر، شکم و سر با پرهای زرد، نارنجی و قرمز مانند تعویض میشوند. آنها معمولا در حدود 18 ماهگی صاحب پرهای بعد از بلوغ خود میشوند. و در حدود 2 سالگی قادر به تولید مثل خواهند بود.

شخصیت:

مشخصه ی کانور خورشیدی، صدای بلند او در مقایسه با جثه کوچکش میباشد. آنها قادر به تقلید صدای انسانها بوده ولی به پای طوطی های بزرگتر نمیرسند. ولی در بین آنها بعضی ها خیلی خوب میتوانند صحبت کنند.

آنها به نسبت جثه کوچک خود دارای شخصیت بزرگی هستند، اما به نسبت ککاتیل(عروس هلندی) و باجریگار بیشتر مستعد مشکلات رفتاری هستند. که البته این امر در تمام گونه های کانور ها صدق میکند. آنها نیاز به صاحبی دارند که بتواند با آنها کار کرده و راهنمای رفتاری آنها باشد در صورتیکه ککاتیل و باجریگار پرنده هایی برای تازه کار ها هم میتوانند باشند.

طوطی های کانور خورشیدی پرنده های بسیار فعالی هستند که علاقه به بازی کردن، کشف و جویدن دارند. شما نیاز به اسباب بازی های زیادی خواهید داشت تا منقار آنها را از جویدن دکوراسیون خانه دور نگه دارید!

آنها باهوش هستند و تریک های ساده را خیلی راحت یاد میگیرند و تریک های مشکل را نیز با کمی تمرین فرا خواهند گرفت.

آنها به چه میزان توجه نیاز دارند؟

مانند همه طوطی ها، آنها پرنده های اجتماعی هستند. آنها در طبیعت هیچگاه از همراهی با دسته خود جدا نمیشوند. در اسارت، طوطی که دستی بزرگ شده است نیاز به مقداری روابط اجتماعی از جانب شما و خانوده اتان خواهد داشت. اگر زمان کمی برای آنها دارید، طوطی انتخاب مناسبی برای شما نیست. حداقل به یک نفر برای ساعاتی از روز در خانه نیاز دارید. بهتر است که قفس کانور را در مرکز خانواده یعنی سالن پذیرایی قرار دهید و در قفس را باز بگذارید تا هر کس که زمانی به قفس نزدیک شد مقداری با طوطی سرگرم شود. کانور ها دوست دارند تا نوازش بشوند.

سان کانور یا طوطی خورشیدی زرد sun conure

رنگهای بسیار زیبا و درخشان و طبیعت فعال و شاداب این کونور جذاب سبب شده که افراد زیادی این پرنده را در منازل خود نگه دارند. اگرچه تولید مثل این طوطی بسیار اسان و راحت صورت می گیرد اما در این دوره این پرنده پرسروصداتر و شلوغتر می شود.

اطلاعات دیگر:

پراکندگی : شمال و جنوب آمریکا , شرق ونزویلا , شمال و جنوب برزیل و شمال امازون
وزن : 100-120 گرم میباشد.
طول : تقریبا 30 سانتی متر
ظاهر شناسی : خورشیدی ها دارای حلقه سفیدی به دور چشم هایشان دارند .این پرنده دارای پرهایی با رنگامیزی فوق العاده و دارای پوشپرهای سبز رنگ میباشند.پرنده های جوان پرهای سبز بیشتری دارند و بعد از چند وقت پرهای رنگی درآنها ظاهر میشود.
نر و ماده این طوطی شبیه هم هستند . یک فرد با تجربه و متخصص میتواند از روی ظاهر نر و ماده این پرنده را حدس بزند . به طور مثال ماده ها کله ای گرد و کوچک تر از نرها دارند و نرها دارای کله ای مربع شکل و پیشانی صاف میباشند . این روش برای تشخیص نر و ماده ها دقیق نیست و بهترین روش برای تعیین جنسیت این پرنده آزمایش DNA یا عمل جراحی میباشد.
عمر : خورشیدی ها میتوانند بین 25-30 سال زندگی کنند.
خصوصیات : خورشیدی ها صدای بلندی نسبت به جثه کوچکشان دارند. خیلی زود با انسان اخت میشوند .
بازیگوش و زرنگ ، و حساس تر از مرغ عشق ها و کاکادو ها هستند .در بین CONUR ها این نژاد میتواند بهترین انتخاب باشد.شخصی قادر به نگهداری این پرنده است که با شخصیت مرغ عشق ها و کاکادوها آشنایی کامل داشته باشد.
خورشیدی ها پرنده های پر تحرکی هستند و بازی کردن , جویدن و جستجو کردن را دوست دارند
. توصیه میشود برای سرگرم کردنشان اسباب بازیهای گوناگونی را در قفس قرار بدهید.
پرنده ای اجتماعی است که موجب شادی شما و اعضای خانواده میشود .اگر وقت کافی برای توجه به این پرنده ندارید مسلما این پرنده انتخاب مناسبی برای شما نیست . خورشیدی ها نیاز به ساعت ها توجه دارند . سخنگوی خوبی است و میتواند چیزهای زیادی بیاموزد. فقط با تمرین و توجه زیاد.

اطلاعات بیشتر:

Sun Parakeet یا Sun Conure
Aratinga solstitialis
طوطی خورشیدی
پراکندگی : شمال و جنوب آمریکا , شرق ونزویلا , شمال و جنوب برزیل و شمال امازون
وزن : 100-120 گرم میباشد.
طول : تقریبا 30 سانتی متر
ظاهر شناسی :
خورشیدی ها دارای حلقه سفیدی به دور چشم هایشان دارند .این پرنده دارای پرهایی با رنگامیزی فوق العاده و دارای پوشپرهای سبز رنگ میباشند.پرنده های جوان پرهای سبز بیشتری دارند و بعد از چند وقت پرهای رنگی درآنها ظاهر میشود.
نر و ماده این طوطی شبیه هم هستند . یک فرد با تجربه و متخصص میتواند از روی ظاهر نر و ماده این پرنده را حدس بزند . به طور مثال ماده ها کله ای گرد و کوچک تر از نرها دارند و نرها دارای کله ای مربع شکل و پیشانی صاف میباشند . این روش برای تشخیص نر و ماده ها دقیق نیست و بهترین روش برای تعیین جنسیت این پرنده آزمایش DNA یا عمل جراحی میباشد.
عمر : خورشیدی ها میتوانند بین 25-30 سال زندگی کنند.
خصوصیات :
خورشیدی ها صدای بلندی نسبت به جثه کوچکشان دارند. خیلی زود با انسان اخت میشوند .
بازیگوش و زرنگ ، و حساس تر از مرغ عشق ها و کاکادو ها هستند .در بین CONUR ها این نژاد میتواند بهترین انتخاب باشد.شخصی قادر به نگهداری این پرنده است که با شخصیت مرغ عشق ها و کاکادوها آشنایی کامل داشته باشد.
خورشیدی ها پرنده های پر تحرکی هستند و بازی کردن , جویدن و جستجو کردن را دوست دارند
. توصیه میشود برای سرگرم کردنشان اسباب بازیهای گوناگونی را در قفس قرار بدهید.
پرنده ای اجتماعی است که موجب شادی شما و اعضای خانواده میشود .اگر وقت کافی برای توجه به این پرنده ندارید مسلما این پرنده انتخاب مناسبی برای شما نیست . خورشیدی ها نیاز به ساعت ها توجه دارند . سخنگوی خوبی است و میتواند چیزهای زیادی بیاموزد. فقط با تمرین و توجه زیاد