هنگامی که گربه جدیدی را به سرپرستی قبول می‌کنید، شاید یکی از سوال‌های شما، میزان سن او باشد. متاسفانه تشخیص سن گربه، کار ساده‌ای نخواهد بود. دامپزشک بهترین فردی است که می‌تواند به شما در تعیین سن گربه و همچنین برنامه‌ریزی درست برای مراقبت از حیوان، جهت اطمینان از برخورداری او از یک زندگی مطلوب، کمک کند.

دامپزشک با معاینه کامل بدن گربه می‌تواند سن تقریبی او را تخمین بزند. بعضی از قسمت‌های بدن گربه یا خصوصیات اخلاقی او کمک بیشتری به تشخیص سن می‌کنند. در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

دندان‌ها

دندان‌های شیری که بین ۲ تا ۴ هفتگی در می‌آیند، یک گزینه عالی برای تشخیص سن گربه هستند. دندان‌های دائمی در بالای دندان‌های شیری رشد می‌کند و بعد از ۳ تا ۴ ماهگی جای آن‌ها را می‌گیرند (به دندان‌های شیری دندان‌های ریزنده هم می‌گویند). به طور معمول، همه دندان‌های دائمی در 6 ماهگی کامل می‌شوند و میزان رشد دندان‌ها دیگر کمکی به تخمین سن نخواهد کرد.

دندان شیری بچه گربه

در گربه‌های بزرگ‌تر، از میزان جرم و لکه‌ی روی دندان‌ها برای تشخیص سن استفاده می‌شود. اما از آنجایی که با استفاده از محصولات مراقبت دهان و دندان، میزان جرم تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این گزینه بسته به دقت و مراقبت صاحب گربه از دندان‌های گربه‌اش نمی‌تواند خیلی مؤثر باشد. بنابراین، با اینکه دندان‌ها معیار خوبی برای تشخیص سن گربه‌های جوان یا بچه گربه‌ها هستند، بدون خطا نیستند.

بلوغ جنسی

گربه‌های نر در حدود ۵ ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. تعیین قلمرو از طریق ادرار کردن و برآمده شدن اندام جنسی از جمله نشانه‌های بلوغ جنسی این حیوان هستند.

گربه‌های ماده اولین نشانه‌های بلوغ (چرخه فحلی) را بین ۵ تا ۱۲ ماهگی تجربه می‌کنند. البته طول روز و وزن گربه بر زمان اولین چرخه فحلی تاثیر می‌گذارند. وقتی گربه ماده وارد چرخه فحلی شود، علائمی را به صورت بصری و شنیداری به شما نشان خواهد داد. گربه ماده می‌تواند در 7.5 ماهگی باردار شود و اولین بچه‌های خود را به دنیا بیاورد.

با این حال، بسیاری از دامپزشکان عقیم کردن زودهنگام را توصیه می‌کنند. این کار نه تنها از حاملگی زودرس-که برای مادر و فرزند دشوار است-جلوگیری می‌کند، که گفته می‌شود انجام عمل جراحی بر روی گربه در سنین پایین راحت‌تر است. این مسئله می‌تواند تعیین سن گربه را کمی سخت‌تر کند.

رشد پوشش گربه

موهای پشم‌مانند گربه در زمان تولد نرم و ظریف هستند. با افزایش سن گربه، این موها ضخیم و زبر می‌شوند. ممکن است رنگ موها نیز تغییر کند و تیره‌تر یا روشن‌تر شود. وقتی گربه به میانسالی می‌رسد، ممکن است مانند انسان‌ها، تعدادی موی سفید یا خاکستری در لابه‌لای موهای بدنش ظاهر شوند.

به علاوه، میزان تسلط گربه در تمیز کردن خود نیز می‌تواند به تشخیص سن او کمک کند. گربه‌ها موجودات تمیزی هستند، اما وقتی پا به سن می‌گذارند ممکن است گاهی در تمیز کردن خود کاهلی کنند؛ چون یا افزایش وزن پیدا می‌کنند و یا دچار مشکلات دهان و دندان یا آرتروز می‌شوند که این کار را برایشان دردناک می‌سازد.

چشم‌ها

گربه‌های جوان یا بچه گربه‌ها معمولا چشم‌هایی شفاف، روشن و درخشنده دارند و هیچ نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی یا ترشح در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. با این حال، چشم‌ها ممکن است در گربه‌های مسن‌تر حالتی کدر و غبارآلود به خود بگیرند و ممکن است اینطور به نظر برسد که چشم‌شان دچار پارگی شده و ترشح دارد. این اتفاق معمولا تا قبل از 10 سالگی رخ نمی‌دهد.

عادات رفتاری

رفتار گربه‌ها نیز می‌تواند به تشخیص سن کمک کند. معمولا گربه‌ها در سنین پایین فعال‌تر بوده و بازیگوش‌تر هستند. گربه‌های پیرتر ترجیح می‌دهند بخوابند و زیاد تحت تاثیر اسباب بازی‌ها قرار نمی‌گیرند.