پرنده عشق یا طوطی عشق، پرنده‌ای بازیگوش، نترس و پر انرژی است و برای افرادی که هیجان و جنب و جوش را دوست دارند حیوان خانگی مناسبی است. نام این پرونده در زبان انگلیسی Love Bird است که معادل فارسی آن پرنده عشق است، اما در زبان فارسی به این پرنده طوطی برزیلی یا طوطی عشق گفته می‌شود.

طوطی عشق، یا پرنده عشق که به آن طوطی برزیلی نیز گفته می‌شود

برخی از دوستداران پرنده در مورد نگهداری طوطی‌عشق بر این باور هستند که باید آن‌ها را به صورت جفت و باهم نگهداری کنیم، در واقع هنگامی که طوطی‌عشق‌ها به صورت جفت و یا دسته‌ای زندگی می‌کنند، بسیار پر جنب و جوش‌تر و پر سرو صدا هستند و همین باعث می‌شود که نگهداری از آن‌ها مشکل شود. با این‌ وجود می‌توان چند طوطی‌عشق داشته باشید که به صورت جداگانه در منزل یا محیط کار از آنها نگهداری می‌کنید و تنها ساعاتی از روز آنها را در کنار هم قرار دهید.

طول عمر

طوطی‌عشق‌هایی که اجتماعی شده‌اند در صورت رسیدگی مداوم و نشان دادن احساس می‌توانند به عنوان پرنده‌ی خانگی همراهانی بی‌نظیر باشند.

طول عمر طوطی برزیلی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال و برخی نیز معتقدند که این پرنده می‌تواند تا ۳۰سال زندگی کند. دشواری تعیین سن پرنده سبب شده‌است که طول عمر پرندگان وارداتی از خارج را نتوان تعیین کرد. البته این امر در مورد پرورش دهندگانی که طوطی خود را از پرورش دهندگان ایرانی تهیه می‌کنند صادق نیست چرا که معمولاً این پرورش دهندگان جوجه‌های خود را پس از استقلال از والدین به بازار عرضه می‌کنند و سن این نوع جوجه‌ها معمولاً کم بوده و تعیین سن آن‌ها به راحتی امکان پذیر است، با این وجود بهتر است تولید کنندگان این نوع طوطی بر روی پای جوجه حلقه‌ای فلزی قرار دهند و تاریخ تولد پرنده را روی آن حک کنند که در این صورت می‌توان از سن پرنده اطلاع دقیقی به دست آورد و با این کار اعتماد خریدار جلب گردیده و صاحب پرنده اطلاع دقیقی از سن پرنده خود خواهد داشت.

این پرندگان از این‌که در قفس آن‌ها مکان‌هایی برای پنهان شدن وجود داشته باشد لذت می‌برند و اغلب از آن ها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید این پرنده ها اصلاً دوست ندارند که کسی (افراد، پرندگان و حیوانات خانگی دیگر) به حریم لانه‌ی آن‌ها تجاوز کند.

یکی از خصوصیت‌های طوطی‌عشق آن است که اگر آن‌ها یک نقص پوستی مانند: خال، لکه و یا زخم را روی پوست شما مشاهده کنند، هنگامی به نزدیکی آن‌ها می‌روید به سرعت به محل خال، لکه یا زخم می‌روند و ممکن است آن‌ را نوک بزنند. این نکته را به‌ یاد داشته باشید و اجازه ندهید که آن ها روی پوست شما نوک بزنند و آسیب برسانند.

طوطی عشق

طوطی‌عشق‌ها دوست دارند زیاد صحبت کنند ولی اکثر حرف‌های آن‌ها نامفهوم است. دامنه‌ی کلمات طوطی‌عشق‌ها حدود 10 کلمه است. میانگین عمر این پرنده‌ها حدود 10 سال است ولی اگر از پرنده به خوبی مراقبت شود و رژیم ‌غذایی مناسب و مغذی داشته باشد عمر آن‌ها به 20 سال نیز می‌رسد.