گربه‌های ماده‌ای که عقیم‌سازی نشده‌اند، در نهایت وارد مرحله باروری می‌شوند که تا سنین بالاتر ادامه می‌یابد. تغییرات هورمونی که گربه‌ها را برای بارداری آماده می‌کند (فرآیندی که estrus یا oestrus (فحل) نامیده می‌شود) در حدود شش تا ده ماهگی آغاز می‌شود. از آنجایی که گربه‌ها توان تولیدمثل بالایی دارند، چرخه حرارت یا باروری آن‌ها هر 12 تا 22 روز رخ می‌دهد که گربه ماده می‌تواند در این بازه با یک یا چند گربه سالم دیگر جفت‌گیری کند. با توجه به اینکه روش آسانی برای اندازه‌گیری سطح هورمون‌های گربه در خانه وجود ندارد، تغییرات رفتاری تنها گزینه‌ای است که می‌تواند میل جنسی او را به شما نشان دهد.

نشان دادن احساسات

قبل از آغاز چرخه باروری، گربه ماده شما به شکلی غیر عادی مهربان می‌شود. ممکن است نیم‌تنه‌اش را به مبلمان خانه، اسباب بازی‌ها، گربه‌های دیگر و حتی شما بمالد. با توجه به حالتی که گربه دم خود را بالا نگه می‌دارد یا بدنش را در حالتی شبیه به جفت‌گیری قرار می‌دهد، می‌توانید این رفتار را از بی‌حوصلگی (نشانه‌ای که ممکن است ناشی از درد باشد و حتما باید به اطلاع دامپزشک برسد) تمییز دهید.

پیرایش مفرط

پیرایش مفرط

ممکن است گربه شما زمان زیادی را صرف لیسیدن اندام تناسلی خود کند، حتی اگر خونریزی نداشته باشد. در واقع، بر خلاف باور عموم گربه‌ای که در مرحله باروری قرار دارد نباید خونریزی کند. بر خلاف انسان‌ها، گربه‌ها در طی عادت ماهانه ترشحات رحمی ندارند. با این حال، لیسیدن اندام تناسلی می‌تواند نشانه اختلال دستگاه ادراری باشد که اگر بلافاصله درمان نشود، عواقب جدی به دنبال دارد. اگر گربه شما صرفا این رفتار را از خود نشان می‌دهد و رفتار خاص دیگری ندارد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

حالت و فراخوان جفت‌گیری

گربه ماده سر و صدای زیادی از خود ایجاد می‌کند. این «فراخوان» ممکن است تا چند روز ادامه یابد تا اینکه او موفق به جفت‌گیری شود. همچنین ممکن است حالت جفت‌گیری به خود بگیرد: سرش را پایین بیاورد، پاهای جلو را خم کرده و نیم‌تنه پایینی‌اش را بالا بگیرد تا اندام تناسلی خود را نمایش دهد و دمش را بلند کرده و در یک سمت بدنش نگه دارد. به این ژست lordosis می‌گویند. همینطور وقتی راه می‌رود پاهای عقبش روا با ریتم جای همدیگر می‌گذارد.

نشانه‌گذاری قلمرو

گربه‌ای که در دوران جفت‌گیری قرار دارد، مانند یک گربه نر ممکن است یک مایع معطر قوی در سطوح عمودی ترشح کند. برای انجام این کار او به سطوحی که انتخاب کرده بود برگشته و دمش را میلرزاند و شاید حرکت ریتمیکی که در بالا به آن اشاره کردیم را انجام دهد. این رفتار برای شخصی که تا به حال این وضعیت را ندیده است ممکن کمی نگران‌کننده باشد، اما نگران نباشید؛ چون این حرکات و رفتارها برای گربه‌ای که به جفت‌گیری نیاز دارد طبیعی است (البته اگر نگران وسایل منزلتان هستید ممکن است کمی عصبی شوید).

کاهش اشتها

گربه شما ممکن است با کاهش اشتهای شدید مواجه شود. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم فکرش مشغول چیزهای دیگری است. غریزه خالص تمام نیازهای بدنی گربه را به سمت جفت‌گیری و تولید مثل معطوف می‌کند. وضعیت اشتهای او را کنترل کنید، چون این رفتار نباید بیش از دو هفته طول بکشد. اگر اشتهای او بعد از دو هفته به حالت طبیعی برنگشت، ممکن است مشکل دیگری داشته باشد.

نیاز به فرار

غریزه باعث می‌شود گربه شما در دوران جفت‌گیری وقتی با یک در باز مواجه می‌شود به سمت بیرون فرار کند. چون بیرون از خانه گربه‌های دیگری هستند که می‌تواند با آنها جفت‌گیری کند و گربه شما نیز میخواهد جلب‌توجه کند. در این شرایط، دور از انتظار نیست که گربه فرار کند و یک روز یا حتی یک هفته برنگردد و شاید هم بیشتر! اگر نگران این مسئله هستید، سعی کنید تمام راه‌های فرار او را ببندید و به دقت مراقب او باشید. شما میتوانید با بازی کردن و یا فعالیت‌های دیگر حواس گربه را پرت کنید.

پیشگیری از بارداری

واقعیت این است که اگر شما پرورش‌دهنده گربه‌های اصیل نیستید، باید از جفت‌گیری گربه جلوگیری کنید. دنیا با مشکل افزایش جمعیت حیوانات خانگی مواجه است؛ از این رو، اخته کردن و عقیم‌سازی به صاحبان گربه‌ها توصیه می‌شود. اغلب دامپزشک‌ها توصیه میکنند که عقیم‌سازی در سن زیر شش ماه انجام بگیرد. البته در دوران باروری نیز امکان عقیم‌سازی وجود دارد، هرچند که هزینه بیشتری خواهد داشت. به علاوه، نه تنها عقیم‌سازی چرخه ناخوشایند میل به جفت‌گیری را در گربه متوقف می‌کند، بلکه از مشکلات پزشکی مربوط به اندام تناسلی در آینده نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

اگر عقیم‌سازی گربه هزینه زیادی دارد و قادر به پرداخت آن نیستید، می‌توانید از دامپزشک‎‌هایی کمک بگیرید که از بودجه نهادهای اجتماعی برای این کار استفاده می‌کنند یا اینکه با گروه حمایت از حیوانات در محل خود تماس بگیرید و از آنها درخواست کمک کنید. دامپزشکان می‌توانند گزینه‌های مختلف را در محدود شما معرفی کنند که هزینه بعضی از آنها کمی بیشتر از مبلغی است که ماهیانه بابت غذای گربه می‌پردازید.