آیا قرار است در آینده سرپرستی یک گربه را به عهده بگیرید؟ تبریک می گوییم. شما می‌توانید سال‌ها شادی و نشاط را در کنار حیوان خانگی خود تجربه کنید.

اما قبل از شروع این رابطه نکاتی وجود دارند که برای ایجاد محیط و خانه ای امن، باید رعایت کنید.

از دید یک گربه به خانه نگاه کنید

تاکنون نگاه شما به خانه خود از دید یک انسان بوده است و از آن جایی که شما انسان هستید، هیچ مشکلی درباره این موضوع وجود ندارد! اما با در نظر گرفتن این که به زودی گربه‌ای وارد خانه شما می شود، بد نیست که از دید یک گربه نیز به اطراف و محیط نگاهی بیاندازید.

جمله بالا به این معنی است که روی زانوها و دست‌های خود بنشینید – بله، واقعا! – و در خانه شروع به گشت زدن کنید. از دید یک گربه به همه محیط‌ها و مکان هایی که این حیوان می تواند دسترسی داشته باشد فکر کنید و آن ها را بررسی کنید.

موارد زیر می توانند برای گربه شما خطر ساز باشند:

وسایل قیمتی و شکستنی: آیا گلدان قیمتی شکستنی روی میز خود دارید؟ بهتر است درباره مکان آن تجدید نظر کنید! یا شاید هم تقدیرنامه‌ی ظریفی که برایتان بسیار عزیز است در کتابخانه جا گرفته است؟ ایده خوبی نیست! گربه‌ها حیواناتی به شدت کنجکاو هستند و هرچیز قابل شکستنی که آن‌ها توانایی بالا رفتن یا بازی با آن را داشته باشند به احتمال زیاد شکسته خواهد شد. بنابر این با تغییر مکان این اشیا، از خود و همچنین از گربه محافظت کنید.

سم‌ها و گیاهان: تله مورچه، سوسک و موش یا سم هایی که کاربرد های مختلف دارند و به عبارتی هر چیزی که با هدف کشتن آفات استفاده شود می تواند باعث صدمه به گربه شود. بنابر این آن‌ها را از دسترس گربه دور نگه دارید. همچنین گربه‌ها تمایل به بازی با گیاهان دارند پس دقت کنید در خانه از گیاهان سمی نگهداری نکنید (اگر در مورد سمی بودن گیاهی خاص اطمینان ندارید، با دامپزشک مشورت کنید).

اشیا خطرناک برای گربه

سیم  و کابل: سیم های برق هدف های بسیار وسوسه کننده‌ای برای گربه‌ها هستند. یک گاز دقیق و گربه شما دچار شوک کشنده‌ای خواهد شد. بنابر این سیم‌ها و کابل های خطرناک را از دسترس دور نگهدارید. اگر نمی توانید آن‌ها را مخفی یا غیرقابل دستیابی کنید از اسپری های مخصوص روی سیم ها استفاده کنید. اکثر این اسپری‌ها دارای بویی هستند که از نظر گربه‌ها ناخوشایند است و این حیوانات را از خود دور نگه می دارد. همچنین توجه خاصی به سیم های آویزان داشته باشید که برای گربه‌ها بسیار جذابند.

وسایل کوچک و خطرناک: گیره سر، گیره کاغذ، سکه، تکه‌ای سیم و … به طور کلی هر چیزی که قابلیت خورده شدن توسط گربه را دارد ممکن است در نهایت وارد شکم او شود! این موضوع مشکلات جدی را برای سلامتی گربه و هزینه های سنگینی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

توسعه رفتارهایی متناسب با گربه

رعایت موارد بالا شروع خوبی است برای ایجاد محیطی امن اما در کنار این موارد شما باید رفتارها و عادت های روزانه خود را هماهنگ و متناسب با گربه خود کنید.

سعی کنید به مواردی فکر کنید که انجام آن‌ها برای گربه وسوسه کننده ولی در عین حال به شدت خطرناک است. برای مثال در ماشین‌های ظرف شویی یا لباس شویی را باز گذاشتن.

آیا شما به طور روزمره پنجره های خانه را باز می گذارید؟ خیلی پیش آمده است که گربه ها در اثر سقوط از پنجره‌ای با ارتفاع زیاد مجروح یا حتی کشته شده اند (برخلاف عقیده بعضی دوستان مبتنی بر این که ارتفاع تاثیری روی گربه ندارد و به طور کلی قدرت جاذبه زمین روی سقوط این حیوان تاثیری نمی‌تواند داشته باشد!).

حتی اگر پنجره‌های هم سطح زمین هستند، شما نمی خواهید که گربه وارد فضای خطرناک بیرون از خانه شود. بنابر این یا پنجره‌ها را فقط کمی باز کنید یا از قاب‌هایی مخصوص این کار استفاده نمایید.

محفظه گربه

محفظه حمل گربه یا قفسی به این منظور یکی از تجهیزات واجب است. حتی اگر هیچگاه گربه خود را به مسافرت نمی برید، می توانید از آن برای بردن گربه به دامپزشکی استفاده کنید. یک گربه آزاد در ماشین می تواند به فاجعه ختم شود.

این محفظه زمانی که می خواهید از گربه خود در خانه محافظت کنید بسیار به کار می آید. هنگامی که در حال تمیز کردن فرش‌ها هستید، قسمتی از خانه را دارید سمپاشی می کنید و … این موارد می توانند برای گربه خطرساز باشند. یک محفظه امن و قابل اعتماد می تواند به عنوان پناهگاهی برای گربه عمل کند.

سعی کنید قفس یا محفظه ای که خریداری می کنید مقاوم و دارای سیستم تهویه مناسبی باشد. همچنین قبل از استفاده طولانی از قفس گربه خود را با  آن آشنا کنید، می توانید این کار را با قرار دادن خوراکی‌های دلخواه او، یا ایجاد محیط خوابی مناسب در محفظه انجاد دهید.

خانه‌ای مناسب

گفته می شود چیزی که حس بودن در خانه را به ما می دهد، وجود جزئیات کوچک است و این موضوع برای یک گربه نیز می‌تواند درست باشد. شما با رفع کردن موارد خطرناک برای گربه، خانه را به مکانی امن و همچنین دلچسب‌تر برای گربه تبدیل می کنید.

با انجام این کار‌ها در نهایت شما نیز راحت‌تر خواهید بود، چرا که می دانید هیچ خطری برای حیوان خانگی عزیز شما وجود نخواهد داشت و او زندگی راحتی را تجربه خواهد کرد.