یورکشایر تیکاپ  نژاد سگی دست آموز و شیک است که از زمان ملکه ویکتوریا و یا حتی قبل از آن شناخته شده است. برای اولین بار در سال ۱۸۶۱ در انگلستان و تحت عنوان  Haird Scotch Terrier Broken به معرض نمایش در امد .

در سال ۱۸۷۰ نام یورکشایر بر آن اطلاق گردید. اعتقاد بر این است که این نژاد در اثر آمیختگی نژادهای اسکاتلندی و انگلیسی در قرن ۱۹ به وجود آمده است. اولین بار در سال ۱۸۷۲ در آمریکا به معرض نمایش گذاشته شد.

آراستن سگ  یورکشایر تیکاپ

موی بسیار بلند ، زیبا و ابریشمی دارد که از دو سوی بدن آویزان است. توله هایی که بالغین خالص یه دنیا می آیند کاملاً سیاه همراه با لکه های برنز هستند. با آنکه سگی ناز پرورده می باشد اما موجودی است شجاع که درواقع خلق و خوی تریرها را حفظ کرده است.

بدن تو پر ، خوش فرم و دارای نسبت های مناسبی است . سر کوچک و پهن و بینی سیاه دارد. چشم ها دارای اندازه متوسط ، تیره رنگ و نافذ بوده و حالت بیرون زده آن شدید نیست گوشها شکل و حالت افراشته دارد.

نگهداری یورکشایر تیکاپ

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد. در خانه فعال و پر جنب و چوش است ونیازی به حیاط ندارد. نسبت به هوای سرد حساس می باشد و مکانهای گرم را ترجیح می دهد. شانه و برس کشیدن روزانه و منظم ضروری می باشد. موهای بالای سر را معمولاً با یک ربان می بندند. دندانها باید بطور منظم تمیز شوند. ریزش مو در این نژاد کم و بسیار کم می باشد.

صفات رفتاری یورکشایر تیکاپ

یورکشایر تیکاپ ترکیبی از جثه کوچک با روح ماجراجوی مخصوصهستند .آن ها بسیار با اعتماد به نفس و باهوش هستند . سگ های این نژاد هر کدام دارای صفات و اخلاقیات منحصر به فرد خود هستند .

در حالی که عده ای دیگر بازیگوش و شرور هستند و دوست دارند سر از همه کاری در بیاورند . برای یورک شایر ها محدودیت هایی تعیین کنید و خواهید دید که این سگ چه همراه و شریک خوبی برای تان خواهد بود ولی در صورتیکه او را لوس بار بیاورید باید مراقب باشید .

آموزش های مربوطه را از سن کم شروع کنید و در این صورت شانس شما برای داشتن سگی مطابق با میل تان بیشتر از زمانی خواهد بود که او را به حال خود بگذارید تا به روش خودش بزرگ شود و سپس در بزرگسالی مجبور می شوید تا تلاش کنید که عادت های بد او را تغییر و اصلاح نمایید .

نکات برجسته نژاد یورکشایر

-اهلی کردن یورکشایر تیکاپ کار سختی است به همین دلیل آموزش جعبه برای او توصیه می شود.

-دارای جثه ای کوچک و ساختاری حساس هستند به همین دلیل برای خانواده هایی که بچه ی کوچک دارند توصیه نمی شود.

-یورکشایر تیکاپ زیاد پارس می کنند اما باید به او یاد بدهید که این کار را نکند.

-یورکشایر تیکاپ  سیستم گوارشی حساسی دارند به همین دلیل اگر پرخوری کنند، دچار مشکل میشوند، اگر هنگام غذا خوردن متوجه ناراحتی در سگ شدید او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

-برای خرید یک سگ سالم، هرگز آن را از پرورش دهنده غیر قانونی یا فروشگاههای حیوانات خانگی خریداری نکنید، و توله سگی را پیدا کنید که او را از نظر عدم وجود بیماری های ژنتیکی که ممکن است سگ به آن مبتلا شود آزمایش کرده باشند.

تغذیه نژاد یورکشایر  یورکشایر تیکاپ

توصیه می شود روزانه ۱/۲ تا ۳/۴ پیمانه یورکشایر تیکاپ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی  باشد.

مقدار غذایی که سگ شما میخورد به  سن، ساختار بدنی، سوخت و ساز و سطح فعالیتهای او بستگی دارد. سگ ها هم مانند انسانها رفتارهای طبیعی دارند و نیاز های غذایی همه آنها مانند هم نیست هم چنین کیفیت غذای آنها نیز متفاوت است.

بهتر است به جای اینکه ظرف غذای او را چند بار در روز از غذای معمولی پر کنید، غذاهای مغذی و کمتری به سگ خود بدهید.

سازگاری یورکشایر تیکاپ

اگر سگ نژاد یورکشایر را به خوبی آموزش دهید، با دیگر حیوانات خانگی به خوبی کنار می آید و از سازگاری بالایی برخوردار است.

اما با توجه به این که این نوع سگ های اندازه ی کوچکی دارند، پیشنهاد می کنیم خانواده هایی که فرزند کوچک دارند، از نگهداری آن ها خودداری کنند.

نکاتی در رابطه با سگ یورکشایر

سگ هایی ورکشایر تیکاپ به صاحبشان بسیار خو می گیرند، با بچه ها بسیار خوب کنار می آیند، به کوچک ترین صدایی عکس العمل نشان می دهند بنابر این می توانند به عنوان سگ نگهبان کوچک نیز مورد استفاده قرار گیرند. آموزش پذیری سگ یورکشایر  بسیار خوب بوده و قابلیت آموزش به عنوان سگ شکاری برای خارج کردن حیوانات کوچک از لانه هایشان را نیز دارند.

این نژاد فکر می کنند سگ های بزرگی هستند و در صورت امکان تلاش می کنند تا با سگ های بزرگ تر از خودشان دعوا کنند به همین خاطر مطمعن شوید که سگ تان را تحت کنترل داشته باشید و برای اینکه او آداب اجتماعی را فرا بگیرد.