گربه‌ها، سگی کوچک شده نیستند و بنابراین آموزش گربه مانند آموزش سگ نیست. به طور کلی، پروسه آموزش گربه نیاز به تلاش بیشتری دارد چرا که گربه‌ها حیواناتی مستقل هستند و نسبت به دیگر حیوانات خانگی، علاقه چندانی به عقیده‌ها و نظرات انسان‌‌ها ندارند. با این حال به وسیله تکنیک‌های مناسب و تمرین زیاد، میتوانید در این راه موفق شوید.

1 . بودن بچه گربه با مادر خود برای حداقل هشت هفته

آموزش گربه مادر به بچه گربه

بچه گربه نیاز به حداقل دو ماه روابط اجتماعی با مادر خود دارد قبل از این که از او جدا شود. در صورتی که گربه مادر به خوبی اجتماعی شده باشد، در این مدت زمان تاثیر بسیار خوبی روی بچه گربه‌های خود خواهد گذاشت.

2 . از خرید بچه گربه‌هایی که زود از شیر گرفته شده‌اند خودداری کنید.

اگر در حال قبول سرپرستی بچه گربه‌ای هستید، سعی کنید از سن دقیق او اطلاع یابید. بچه گربه‌هایی که زود از شیر گرفته شده‌اند رفتاری خشن‌تر و نیاز به مدت زمان بیشتری برای تمرین و آموزش دارند.

3 . ادامه اجتماعی کردن گربه

بهترین حیوانات خانگی، آن‌هایی هستند که از سن بسیار پایین، اجتماعی کردن آنان آغاز شده باشد. بچه گربه‌ای که به خوبی اجتماعی شده باشد، باید از هفته دوم به وسیله افراد مختلف در دست گرفته شود (در نهایت دقت و آرامی). هرچه این تعامل با گربه بیشتر باشد، آنان بیشتر به انسان‌ها عادت خواهند کرد (پیشنهاد می‌شود که هر روز و حداقل به مدت دوبار و مدت زمان 5-10 دقیقه روی آن‌ها وقت گذاشته شود).

4. هنگام اجتماعی کردن گربه صبر داشته باشید

شما نمی‌توانید گربه خود را مجبور کنید که کاری را انجام دهد. بنابر این سلاح شما صبر و استفاده از  تشویق کننده‌های مناسب است.

5. استفاده از تربیت تشویقی (تقویت مثبت)

فریاد زدن بر سر گربه و دعوا کردن او، راه مناسبی برای آموزش بچه گربه‌ها نمی‌باشد.

تربیت تشویقی به معنی استفاده از جایزه و خوراکی‌های مورد علاقه گربه، برای تکرار رفتار دلخواه شماست.

به این وسیله گربه سرانجام رفتار قبلی خود را ترک کرده و به سمت رفتار مورد نظر شما خواهد آمد. این ساده ترین روش برای تغییر رفتار نامناسب بچه گربه می‌باشد.

6. پرهیز از مجازات گربه

مجازات گربه ممکن است تاثیر مصنوعی داشته باشد ولی تنها باعث لجوج‌تر شدن گربه خواهد شد. برای مثال فرض کنید که گربه به جای استفاده از جعبه خاک، خود را در وسط اتاق خالی کند. اگر شما او را مجازات کنید و بترسانید، گربه مجازات را به شما، و نه به خالی کردن خود در اتاق، ربط خواهد داد. بنابر این این موضوع روی رفتار او، تنها در جلوی شما، تاثیر خواهد گذاشت.

7. استفاده از صدای گربه مادر به هنگام دعوای بچه گربه‌ها

هنگامی که گربه مادر می‌خواهد بچه گربه‌های خود را توبیخ کند، صدای کلیک مانندی را ایجاد می‌کند که قابل تقلید است. از آن‌جایی که بچه گربه به این صدا عادت دارد، استفاده از آن می‌تواند بسیار موثر باشد.

8. استفاده از علف گربه (Catnip) برای آموزش‌ها

آموزش گربه با استفاده از علف گربه می‌تواند تاثیر فوق‌العاده زیادی داشته باشد. استفاده از  این جایزه‌ها تاثیر بهتری از فریاد بر سر گربه دارد. این یک راه مناسب برای جلب توجه گربه به سمت اسباب بازی‌های مناسب و مشخص کردن جایگاه‌های خواب گربه است. مقدار کمی علف گربه در یک کیسه می‌تواند حیوان شما را برای ساعت‌های متوالی سرگرم کند.

9. ایجاد فضای زیاد برای گربه

اگر بچه گربه شما از کابینت‌های آشپزخانه بالا می‌رود یا وارد فضاهایی شده که برای او مناسب نیستند، ترساندن او فایده‌ای نخواهد داشت و تنها ترس از شما را به او آموزش می‌دهد. در عوض سعی کنید به وسیله قرار دادن وسایل گربه در موقعیت‌های مکانی مناسب و استفاده از علف گربه و جایزه، او را تشویق به استفاده از آن‌ها کنید.