قطعا این بحث یکی از داغ ترین موضوعات در زمینه عروس هلندی است و می توان آن را میان رفتار شناسان طیور، کتاب‌ها، مقالات، مجله‌ها و اینترنت دنبال کرد.

اولین گام برای اهلی کردن عروس هلندی این است که به او بیاموزید در کنار شما راحت بوده و استرس نداشته باشد. برای این کار، قبل از اینکه به قفس او نزدیک شوید به پرنده اخطار دهید. هیچوقت ناگهان به سمت قفس نرفته و او را غافلگیر نکنید. وقتی وارد اتاق می‌شوید نامش را صدا کنید. هنگامی که در اطراف او هستید سعی کنید ساکت باشید و آرام حرکت کنید. دست‌هایتان را
پشت خود نگه دارید تا به پرنده ثابت کنید از آن‌ها برای آسیب زدن به او استفاده نخواهید کرد، نشان دهید که همه چیز مرتب است و او نیز یک عروس هلندی فوق العاده است.

بعد از اینکه پرنده به حضور شما عادت کرد، سعی کنید به عنوان گام اول دستتان را داخل قفس او ببرید. دست خود را روی زمین یا روی نشیمنگاه بگذارید و آن را برای چند ثانیه همان جا نگه دارید. اگر پرنده خودش را پف کرد، جیغ زد و حالت حمله به خود گرفت، غافلگیر نشوید. این کار را هر روز، چند مرتبه انجام دهید و در هر نوبت مدت نگه داشتن دست خود را در قفس افزایش دهید. بعد از چند روز، پرنده دیگر از حضور دست شما احساس نا امنی نمی‌کند و ممکن است برای بررسی نشیمنگاه جدیدش به سمت دستتان بیاید. بار اولی که پرنده روی دستتان نشست، آن را بیرون نکشید. بگذارید پرنده به نشستن روی دست عادت کند.

پس از اینکه عروس هلندی در چند روز متوالی بدون استرس روی دستتان نشست، سعی کنید دست را همراه با پرنده به آرامی از قفس خارج کنید. بعضی عروس‌های هلندی با کمال میل این ماجراجویی جدید را قبول می‌کنند و بعضی نسبت به ترک امنیت قفس تردید دارند.

نکته: هنگامی که می‌خواهید پرنده را از قفس خارج کنید، اطمینان یابید که پرهای پرواز پرنده کوتاه شده باشد و همه درها و پنجره‌ها نیز بسته باشند.

اگر پرنده هیچ علاقه ای به ترک کردن قفس از خود نشان نمی‌دهد، می‌توانید از تکنیک متفاوتی استفاده کنید. پرنده را به اتاقی کوچک مثل حمام که برای پرنده ایمن سازی شده است (پوشش توالت و همه پنجره‌ها بسته باشد و حمام اخیراً با ماده شوینده شیمیایی که بوی تندی دارد، شسته نشده باشد) ببرید. روی زمین بنشینید، پرنده را رو به روی خود قرار دهید و سعی کنید به آرامی با او بازی کنید. اگر پرنده چند بار سعی کرد پرواز کند متعجب نشوید. اگر پرهایش اصلاح شده باشند، پس از چند بار تلاش ناموفق از این کار دست بر می‌دارد.

یکی از پرورش دهندگان، راهکار اهلی کردن پاراکیت خود را برای ما شرح داده است و سادگی و موثر بودن آن ما را تحت تاثیر قرار داده است. از این روش می توان برای اهلی کردن عروس هلندی نیز استفاده کرد. او پرنده جدید را نزدیک قلب خود قرار می‌دهد تا صدای قلبش به گوش او برسد. به نظر می آید این کار پرنده را آرام می‌کند. سپس با لحنی آرامش بخش با پرنده صحبت می‌کند و به او می‌گوید که چه حیوان خانگی بی‌نظیری خواهد بود. همزمان با این کار، به آرامی پشت عروس هلندی را نوازش می‌کند تا او را آرام کند. او در حدود پنج دقیقه با پرنده صحبت کرده و در طول آن پرنده را نوازش می‌کند. خیلی زود پرنده آرام می شود و می‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

بپر بالا، بپر پایین!

پس از اینکه عروس هلندی را با استفاده از روش‌های ذکر شده آرام کردید، می‌توانید بالا رفتن از دستتان را برای پرنده به یک بازی تبدیل کنید. وقتی او در بالا رفتن از دست شما مهارت پیدا کرد، می‌توانید به او یاد دهید این کار را زمانی انجام دهد که شما به آرامی انگشتتان را روی سینه او و به سمت بالا می‌زنید. این کار باعث می شود پرنده روی دستتان بیاید. وقتی این کار را می‌کنید، همزمان بگویید «بپر بالا» یا «بالا». پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، پرنده فرمان را بدون نیاز به کار دیگری اطاعت خواهد کرد.

آموزش عروس هلندی

می توانید علاوه بر فرمان «بالا »، فرمان «پایین» را هم به عروس هلندی بیاموزید. وقتی پرنده را کف قفس یا داخل زمین بازی قرار می‌دهید، همزمان بگویید «پایین». این دو دستور ساده پرنده را بسیار قابل کنترل‌تر خواهد کرد چرا که می‌توانید یک پرنده‌ی نافرمان را با گفتن «بالا » داخل قفسش ببرید یا در هنگام شب زمانی که طوطی به خواب نیاز دارد او را داخل قفس ببرید و بگویید «پایین».

پس از اینکه پرنده در فرمان‌های «بالا» و «پایین» مهارت پیدا کرد، او را تشویق کنید بالا رفتن از «نردبان» را که حرکت از روی یک انگشت اشاره به روی انگشت اشاره دیگر است بیاموزد. جلسات تمرین را کوتاه برگزار کنید. ده دقیقه طولانی ترین زمانی است که عروس هلندی می‌تواند آن را تحمل کند و آن‌ها را تا جایی که می‌توانید مفرح کنید تا هر دو از این جلسه ها لذت ببرید.

نوازش کردن

پس از اینکه پرنده به نشستن روی دستتان عادت کرد، سعی کنید او را نوازش کنید. به نظر می آید پرندگان دوست دارند نواحی سر، پشت، گونه، زیر بال‌ها و اطراف چشمانشان (و همچنین پلک چشم های بسته) را به آرامی نوازش کنید. برخلاف تصور، بسیاری از پرندگان دوست ندارند شکمشان نوازش شود. برای اینکه بفهمید پرنده دوست دارد کدام نقطه از بدنش را نوازش کنید، باید نقاط مختلف را امتحان کنید. اگر موفق شده باشید، پرنده به نشانه ی رضایت نوکش را به هم می‌زند، مردمک چشمش کوچک و بزرگ می‌شود یا با قیافه‌ای که رضایت در آن موج می‌زند روی پا یا دست شما آرام می‌گیرد.

بعضی افراد می‌گویند هنگام اهلی کردن عروس هلندی، برای محافظت از خود دربرابر گاز گرفته شدن، از دستکش استفاده کنید. ما با این کار مخالف هستیم. عروس هلندی معمولا محکم گاز نمی‌گیرد و دستکش دستان شما را برای او ترسناک تر می‌کند. اگر پرنده از دستتان بترسد، اهلی کردن او زمان بیشتری می‌برد و ممکن است این روند برای شما خسته کننده شود.