سگ شیتزو تریر  یک سگ پاکوتاه و مودراز خانگی است. ملیت اصلی این سگ تبتی  است و اسم خود نیز در زبان چینی معنی شیر کوچک را می دهد.

دقت داشته باشید که زادگاه اصلی سگ شیتزو تریر به طور کلی مشخص نیست، اما  نگهداران این سگ اظهار می کنند که شیتزو در تبت پیدا  می شود و در چین پرورش پیدا می کند به همین خاطر اسم چینی برخود گرفته است.

نگهداری سگ شیتزو تریر

به طور کلی قاعده و اصول خاصی برای نگهداری سگ شیتزو تریر وجود ندارد اما شستشو و حمام زیاد، پوست و موهای شیتزو را خشک می کند. تقریبا یکبار در ماه، برای حمام سگ شیتزو تریر مناسب است.البته تعداد این موضوع بیشتر بستگی به کثیفی سگ شما خواهد داشت.

به عنوان مثال ممکن است  به دلیل پیاده روی و یا هر اتفاق دیگری سگ شما، نیاز به حمام  خواهد داشت. برای جلوگیری از ریزش موی سگ شیتزوتریر، باید حداقل یکبار در روز موهای سگ را شانه یا برس بکشید. سگ شیتزوتریر دارای موهای بلندی است مانند موهای سر انسان، باید از موهای سگ شیتزوی خود مراقبت و نگهداری کنید.

هرکسی توله‌ سگ شیتزوتریر را  به خانه‌اش می‌آورد سگ او نیاز به یک تعلیم‌دهنده توسط فردی دیگر یا خود فرد دارد. اما اگر شیتزوی پا به سن خریداری کرده باشید ، نیاز به تعلیم نخواهد داشت.

مرسوم است که تعلیم‌پذیری این نژاد بسیار دشوار است، و سرسختی می‌کند و بازی، اما با صبر و حوصله و یک برنامه‌ی منظم خیلی زود از پس این کار برمی‌آیید.

قدرت یادگیری سگ شیتزو تریر

تربیت و آموزش سگ شیتزو تریر تاحدودی آسان است. دقت داشته باشید که اولین نکته مهم در تربیت این سگ داشتن پشتکار و مداومت است . دومین نکته درمورد یاد گیری داشتن اعتماد بنفس و آرامش است زیرا ممکن است که در اوایل از دستورات شما سرپیچی  شود. بهترین زمان برای تربیت سگ پاکوتاه خانگی زمان توله سگی آن می باشد.

مشکلات سگ شیتزو تریر

سگ شیتزو تریر دارای مشکلاتی در سلامتی خود است در اینجا به برخی از این مشکلات اشاره شده است

سندروم بزرگی سر: بیشتر سگ‌‌های پوزه‌ کوتاه از این نوع سندروم رنج می‌برند که سبب مشکل تنفسی‌ در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.بیماری دیسک مهر‌ها جزو جدی‌ترین مشکل‌ات  عصبی این نژاد است. خشکی چشم سبب چرک کردن چشم می‌شود و یکی از مشکل های سلامتی ست.دسپلازی کلیوی ،مشکلات گوش و چشم ،دندان،کم‌کاری تیروئید،نرمی‌ استخوان و غضروف

گرما زدگی از دیگر مشکلات سگ شیتزو تریر است.

ویژگی سگ شیتزو تریر

سگ شیتزو تریر بسیار وابسته‌ی صاحبان‌ خود هستند و بسیار آرام، متین، بازیگوش، سرسخت و مهربان است.این نژاد بسیار مناسب خانواده‌ی حیوا‌نات خانگی است و خیلی هم دوست‌داستنی و معمولا پرخاش‌گر نیستند اما بسیار بازیگوش‌اند.

سگ شیتزو تریراز توجه زیاد بسیار لذت می‌برند. پس اگر می‌خواهید سگی داشته باشی که کمتر نیاز به جلب توجه باشد،‌سگ شیتزوتریر مناسب شما نیست.

تغذیه سگ شیتزو تریر

نکته‌ی بسیار مهم در مورد نژاد سگ شیتزو تریر  کم غذا بودن‌ این سگ است، بنابراین اگر سگ شیتزوتریر شما کم غذا می خورید به همین دلیل دستپاچه نشده و آرامش خود را حفظ کنید چرا که این سگ‌ها نسبت به دیگر نژادها غذای کمتری می‌خورند. هنگام انتخاب غذای مناسب هم دقت کافی را بر روی برند آنها  داشته باشید.

اگر هم نمی دانید کدام برند وغذا  برای سگ‌تان مناسب است، از توصیه های دامپزشک خود برای تغذیه سگ کمک بگیرید. البته از آنجایی که سگ  شیتزو جزو سگ‌های پوزه‌کوتاه است، بهتره خوراکی سبک با کاسه‌ای از آب در اختیارش بگذارید تا مشکلی در آشامیدن و خوردن نداشته باشد.در ضمن ظرف آب و غذا هم بهتر است استیل باشد.

آراستگی برای شیتزو تریر

از آنجا که این نژاد بسیار زیباست، پس نیازی به آراسته‌سازی زیادی ندارند. با این حال در حین آراسته کردن‌شان، به خاطر کوچکی اندام‌شان باید بسیار مراقب بود. با این که این سگ جزو سگ‌هایی ست که موی‌شان نمی‌ریزد، اما خوب است که هر روزه موهای‌شان را شانه کنید تا زیبا هم بمانند.با این که موهای سگ‌تان را کوتاه نگه دارید، اما نیاز به شانه زدن یا حمام دارد، اما نه زیاد نسبت به شیتزوها با موهای بلند.

در آراسته‌سازی موهای‌شان، گوش‌ها، دندان‌ها، و ناخن‌های‌شان را هم فراموش نکنید.

تاریخچه‌ی سگ  شیتزو تریر

تاریخ پدیدآمدن این سگِ اشرافی به قرن پنجم در تبت می‌رسد.در طول زمان، شیتزو سگی نجیب‌زاده بود و در میان اشراف چین بسیار دیده شده است.واژه‌ی «شیتزو» در زبان چینی به معنای« شیر» است. از جهاتی هم این سگ‌ها شباهتی به شیر دارند اما نسبت به آنها اصلا خطرناک نیستند.

رنگ بندی سگ شیتزو

سگ نژاد شیتزو از جمله نژاد هایی است که در همه رنگ ها دیده می شود. رنگ های سفید، قهوه ای، مشکی و خاکستری در ایران بیشتر دیده می شود. اما رنگ های جگری، آبی و بلوطی هم گزارش شده است.

بینی این سگ معمولاً تیره است به جز در رنگ جگری که بینی هم جگری رنگ است و در موارد خاکستری که بینی کمی سفید دیده می شود.

نکاتی در مورد سگ شیتزو تریر

سگ شیتزو تریر بسیار مناسب کسانی است که در آپارتمان زندگی می‌کنند فقط باید کمی در روز برای تخلیه انرژی اش زمان بگذارید . ورزش ، بازی و پیاده روی های کوتاه مدت هم می تواند موثر باشد ، اگر با سگ شیتزو تریر کاری نداشته باشید همچنان به خوابیدن خود ادامه می دهد .

نگهداری این سگ هم مانند سایر سگ‌ها نژاد آپارتمانی و پاکوتاه می باشد .

لازم است بدانید که از چیزهای شیرین و ممنوعه به نژاد سگ شیتزو  ندهید مقداری آب همیشه در دسترس حیوان باید باشد ، در تولگی غذاهای پخته شده نیز مناسبتر است .

سگ شیتزو تریر عاشق بازی‌کردن  است و بسیار بازیگوش است، به حدی که ممکن است شما را خسته کند و از دست این حیوان عصبانی شوید .

در صورتی که شما با این سگ دعوا کنید او با شما قهر خواهد کرد  و برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت حتی به شما نگاه هم نمی‌کند ، ولی آگاه باشید که بسیار شما را دوست دارد.

سگ شیتزو تریر نسبت به غریبه‌ها بی‌تفاوت است ولی آن‌ها را زیر نظر دارد. فقط کافی‌ست یک نفر را چند بار ببیند تا میل پیدا کند با او بازی کند. این سگ بسیار باهوش است و می‌تواند ظرف دو  هفته تمام آموزش‌ها مانند دستشویی‌کردن، بخواب، بشین، پاشو، بیا را یاد بگیرد. این میل زیادی دارد روی زمین بخوابد (تا خنک شود)، ولی بهتر است به او یاد بدهید فقط در خانهٔ خودش بخوابد.

ویژگی‌های شخصیتی نژاد شیتزو تریر

هر نژاد برای یک هدف خاص پرورش داده شده است . شیتزوها برای بیشتر افراد همدم و همراه خوبی به شمار می آیند . این سگ ها دوست دارند که کنار صاحبشان باشند. بنابراین انتظار نداشته باشید که یک سگ شیتزو شکار کند، نگهبانی دهد یا شکارتان را برایتان بیاورد. مهربانی و وابستگی به صاحبش مهمترین ویژگی شخصیتی اوست.

سگ شیتزو وقتی خوشحال است که صاحبش به او محبت کند و او هم بتواند مهربانی‌اش را نشان دهد. با همۀ این‌ها سگ شیتزو تریر نسبت به صداها و افراد و…. اطرافشان هشیارند و ممکن است به غریبه‌هایی که به خانه می‌آیند پارس کنند، اما نگران نباشید. خیلی زود با آن‌ها دوست می‌شوند.  

رابطۀ سگ‌های نژاد شیتزو با کودکان و حیوانات دیگر

سگ‌های نژاد شیتزو سگ‌های فوق‌العاده‌ای برای خانواده‌ها هستند. چون شخصیت انعطاف پذبری دارند، می‌توانند دوست خوبی برای بچه‌ها باشند و با حیوانات دیگر به‌خوبی کنار بیایند. بچه‌ها بهتر است هنگام بازی با توله‌های شیتزو روی زمین بنشینند بدین طریق خطر افتادن حیوان بر روی زمین کاهش میابد. همچنین کودکان باید یادبگیرند که انگشتان خود را از چشمان برجسته او دور نگهدارند چراکه چشمان این نژاد به راحتی آسیب می‌بیند. 

سگ شیتزوتریر

نکات برجسته نژاد شیتزو تریر

  • سگ شیتزو تریر صورت آمسطحی دارد به همین دلیل به راحتی دچار سکته مغزی می شوند و چون هوای سرد سریع وارد ریه های آنها میشود باید در داخل خانه و در یک هوای گرم نگهداری شوند.

  • اگر چه با کودکان رفتار خوبی دارند اما برای خانواده هایی که کودک کوچک یا نو پا دارند مناسب نیست زیرا ممکن است به طور غیر عمد به آنها آسیب بزنند.

  • این سگ ها زیادی خرو پف و خس خس می کنند و ممکن است به مشکلات دندان دچار شوند.

  • برای خرید یک سگ سالم، هرگز آن را از پرورش دهنده های غیر قانونی و یا فروشگاههای حیوانات خانگی خریداری نکنید و توله سگی را پیدا کنید که آن را از نظر عدم وجود بیماری های ژینتیکی که ممکن است سگ به آن مبتلا شود، آزمایش کرده باشند.

محل نگهداری نژاد شیتزو تربر

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و می توانید این سگ را به راحتی در خانه نگهداری کند. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت های بدنی روزانه او کافی است.