كاكادو ها یا طوطی های سفید كاكلی بومی استرالیا و جزایر جنوبی اندونزی هستند . اندازه آنها از 20 سانت تا 60 سانت متغیر هست.همگی دارای دمی كوتاه و منقاری بسیار قوی هستند.جالب اینكه بدونین به زبان بومیان استرالیا كاكادو یعنی گازانبر.نوك بسیار قوی مثل گازانبر.
از معروف ترین گونه ها می توان از :سولفور كرست (Sulfur Crest) (بزرگ و كوچك)-ملوكان (Mlucan)(بومی جزیره ملوكان اندونزی)-روز برست(Rose Breast) یا سینه سرخ(كوچكترین كاكادو)-گوفین-آمبرلا-پالم و بسیاری دیگر نام برد.
كاكادوها بسیار باهوش و بازیگوش هستند و حركات شیرین و خنده داری انجام می دهند.قدرت سخن گویی آنها متوسط رو به پایین هست و نوع روز برست به هیچ عنوان حرف نمی زنه.در مجموع روی حرف زدن كاكادوها خیلی نمیشه حساب كرد.
نوع متداول اون در ایران سولفور كرست یا همون کاکل زرد هست كه قیمتش از 2 تا 20 (ملیون تومان است) نوع ارزون كاكادو گوفین هست كه انهم زود خو گرفته و به حیوان دوست داشتنی مبدل می شود.
تمامی كاكادوها بطور قاچاق وارد ایران می شن و خروج این طوطی از استرالیا ممنوع هست. معمولا از پاکستان وارد ایران می شوند و بدلیل اب و هوای بهتر حتی انجا یعنی در پاکستان تولیدمثل هم می کنند

كاكادو ها در اروپا و آمریكا خواهان زیادی دارند(حتی بیش از سلطان سخن كه همون كاسكو باشه).
بیماری پر كنی یا پر خوری(Feather Pluking) كه یك بیماری عصبی متداول در طوطیان با هوش هست مكررا در كاكادوها دیده شده.
چشمان كاكادوی نر مشكی و كاكادوی ماده قهوه ای یاقوتی هست…بر خلاف كاسكو و ماكائو سن كاكادو رو نمیشه از روی رنگ قسمت عنبیه چشمش فهمید….كاكادوهای جوان دارای پاهایی ظریف و لطیف بدون پینه هستند.
تمامی كاكادوها دارای كاكل هستند…نوع گوفین یا گافین در حالت عادی یك كاكل كوچك سفید رنگ مخفی روی سرش داره و به هنگام ترس یا هیجان كاكلش رو مثل یك انگشت بلند می كنه و شما می تونین ببینین.
و در انتها یك خواهش از دوستان كه دیگه به این نوع طوطی باراتا نگین….زمان شاه یك سریال پلیسی بود كه كاراگاهی به نام ستفان کلمبو در اون نقش اول داشت و یك طوطی كاكادوی سولفور كرست داشت بنام بارتا …زمانی كه این سریال تموم شد از اون زمان تا به امروز(50 سال) تمامی پرنده فروشها و گاهی هم دوست داران طوطی به این نوع كاكادو می گن باراتا..خواهش می كنم باراتارو فراموش كنین!

طوطی های کاكادو

گروه كاكادو ها شامل طوطی های متوسط و بزرگ به طول های 30_70 سانتیمتر می گردد. 
اكثر آنان كاكل دارند.انواعی كه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند-اغلب دارای رنگی روشن و سفیدند.معمولا” رنگ كاكل كاكادو ها از رنگ بد نشان متمایز است.كاكا دو ها در استرالیا 
و گینه جدید زیست می كنند.آنان تا سو لا وسی در غرب و فیلیپین در شمال دیده می شوند. 
در جزایر ملوك-سالمون و بیسمارك را می توان آنان را یافت.آنان با مهارت روی درخت 
حركت می كنند.روی زمین نیز بهتر از سایر طوطی های بزرگ قادر به حركتند.خوركشان دانه ها 
میوه پیاله دارن-میوه و سبزی جات تشكیل می دهد.برخی از انواع آنان از حشرات برگ و لارو 
آنان تغذیه می كنند. 
كاكادوها توسط كونراد گسنر 1516_1565 مورد بررسی قرار گرفته اند.آنان روابط بسیار عمیقی 
با نگهدارنده خواهد داشت.در صورت بی توجهی با صدای بلند حالت خسته كننده خویش را بیان 
می كنند.معمولا” كاكادوها كه به صورت جفت نگهداری می شوند-رضایت بیشتری داشته و كمتر 
مزاحم حال نگهدارنده خویش می گردند.انواع زیادی از آنان را می توان در قفس یا پاسیو پرورش 
داد.