سلام، البته این نوشته مخصوص طوطی سانانی هست که تلفات جوجه طوطی در آنها زیاد است،و در برخی گونه های مقاوم تر کم کاربرد تر است،کاهش تلفات در جوجه طوطی ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که میتوان به سلامت جفت های مولد،سلامت غذای جفتهای مولد و جوجه طوطی ها،استفاده صحیح از ویتامین ها و پروبیوتیک ها و بهداشتی بودن غذای نرم جفت و ظروف غذا و نیز عدم وجود شپش یا مایت اشاره کرد؛ که هر یک از مطالب گفته شده را به طور کامل شرح میدهم.

کاهش تلفات در جوجه طوطی با جفت های مولد سالم

جفت مولدی سالم محسوب میشود که اولاً خود ناقل بیماری یا عفونت خاصی نباشد، در ثانی جوجه رسان باشد و جوجه ها را به خوبی تغذیه و بزرگ نماید، سوماً قبل از غذا خور شدن جوجه ها اقدام به جفت گیری مجدد ننماید که البته این امر با اصلاح تغذیه ای میتواند تا حد زیادی مرتفع گردد و به تعویق بیفتد.
برای نمونه برخی از جفتها ناقل عفونت باکترییایی و برخی ناقل عفونت ویروسی هستند این عفونت از طریق نطفه به جنین درون تخم انتقال یافته و باعث از پا در آمدن جوجه و مرگ زود هنگامش در روزهای اول تولد خواهد شد.
جوجه رسان بودن هم بیشتر به موردی گفته میشود که رسیدگی والدین به جوجه ها از نظر غذایی مناسب باشد که این خود سبب رشد سریع و مناسب جوجه خواهد شد.

سلامت غذایی در کاهش مرگ و میر جوجه طوطی

اگر از تخم مرغ استفاده میکنید باید توجه داشته باشید که همان طور که تخم طوطی سانان میتواند ناقل بیماری عفونی باشد تخم مرغ نیز از این امر مستثنا نیست و باید دقت کنید که حداقل ۳۰ دقیقه آن را بجوشانید و بعد آماده و در اختیار جفت های مولد خویش قرار دهید.
از جمله این بیماری ها میتوان به سالمونلا و آنفلوانزای پرندگان که دومی در پوست تخم مرغ یافت میشود اشاره کرد.
عامل دیگری که باید تکثیر کننده محترم به آن توجه کند، آماده کردن غذای نرم به صورت تازه است،شاید برخی با خود بگویند که برای یک پرورش دهنده که تعداد جفتهای دارای جوجه اش در هر فصل یا زمانی بیش از ۲۰ جفت است صرفه اقتصادی ندارد، اما باید عرض کنم که اتفاقاً برای شما امکانش بیش از دیگران اهمیت دارد؛
چرا که اگر از هر جفتی یکی تلفات جوجه داشته باشید بسیار دارای ارزش خواهد بود.
حداقل غذای نرمی که صبح آماده میکنید تا شب استفاده کنید و آن را برای روز بعد مورد استفاده قرار ندهید.

استفاده صحیح از دارو ها در کاهش تلفات جوجه طوطی

در نظر داشته باشید که زمانی که جفت های مولد در حال بزرگ کردن جوجه ها هستند بیش از حد غذا های گرم به آنها ندهید چرا که سبب مستی جفت نر شده و مقدمات جفت گیری مجدد را فراهم میکند.
دادن ویتامین مثل زمان قبل از تخم گذاری نیز یکی از همین عواملی است که باعث مستی در جفت های مولد میشود،البته استفاده از پودر سریا و پروبیوتیک میتواند تا حد قابل قبولی از ورم روده و بسیاری از بیماری های عفونی خواه منشع آن ویروسی باشد خواه باکتری جلو گیری میکند.

رعایت بهداشت عمومی و داشتن قفس تکثیر مناسب

شما باید به طور منظم و دوره ای قفس و وسایل درون آن را بررسی و نظافت نمایید،ظروف آب و غذا را ضد عفونی کرده و سینی قفس را شسته و یا از فضولات پاک کنید.
درون لانه را مرتب وارسی نمایید تا از عدم وجود شپش و مایت اطمینان حاصل کنید، همچنین در صورت وجود چندین جوجه در لانه لازم است قبل از پایان دوره جوجه کشی یک بار لانه را کامل تمیز و ضد عفونی کنید که نحوه نظافت صحیح لانه در نوشته ای دیگر برای شما دوستان بیان خواهد شد.

امیدوارم این نوشته بتونه در کاهش تلفات جوجه طوطی ها شما رو یاری کنه و راه گشای شما باشه
به خدا اعتماد کنید چرا که او قرنهاست که خدایی میکند.بدرود