سلام، این نوشته مخصوص کسانی نوشته شده است که قصد تکثیر عروس هلندی به صورت حرفه ای را دارند و به عنوان شغل به آن نگاه میکنند.
پس از مطالب بی فایده و حاشیه ای به طور کامل پرهیز میکنم.

تکثیر عروس هلندی یکی از تکثیر های موفق در ایران محسوب میشود و اکثر افرادی که آشنایی با پرندگان دارند اغلب در این امر موفق بوده اند، در این نوشته سعی شده مواردی بیان شود که تکثیر را کوتاه تر کرده و جوجه کشی از cockatiel را آسان تر سازد.

تهیه جفت مناسب

یک جفت مناسب از عروس هلندی از نظر من جفتیست که تازه جفت خورده نباشد، به بیان بهتر یک یا دو بار از آن جوجه کشی شده باشد؛
جفتی باشد که فروشنده آن را با ضمانت به مولد بودن بفروشد و در صورت عدم تولید مثل موفق آن را پس بگیرد.
اگر به فروشنده یا هر فردی که قصد خرید عروس هلندی از وی را دارید اطمینان ندارید، بهتر است جفت مولد با جوجه تهیه بفرمایید.
جفت با جوجه به جفتی گفته میشود که یک یا چند جوجه به همراهش باشد، سعی کنید در خرید جفت مولد عروس هلندی با جوجه، جفتی را انتخاب کنید که جوجه های بزرگی داشته باشند.
به این علت که ممکن است در صورت جا به جا شدن پرنده به همراه جوجه هایش، به طوطی استرس وارد شود و در نتیجه به جوجه ها غذایی ندهد.
اگر جوجه ها نسبتاً بزرگ باشند میتوانید آنها را فروخته و یا به صورت سرلاکی تغذیه نمایید.

آماده سازی و شرایط دمایی برای تکثیر عروس هلندی یا cockatiel

زمانی که قرار است cockatiel را آماده تکثیر کنیم، اولین مطلبی که باید به آن دقت نماییم فصل است؛
فصول جفتگیری و تولید مثل در اغلب پرندگان فصول بهار و تابستان است و به تناسب آن طولانی بودن روز و کوتاهی شبها و دما را باید متناسب با همان فصل تنظیم نمایید، البته نیاز نیست سخت گیری بیش از حدی در این خصوص داشته باشید بلکه، باید دما کمتر از ۲۵ درجه و روزها نیز کمتر از ۱۴ ساعت نباشد.
همچنین دقت بفرمایید که دما بیش از ۳۰ و ۳۱ درجه نشود که سبب پر ریزی و خارج شدن عروس هلندی شما از حالت مولد بودن برای مدت کوتاهی خواهد شد.
دومین شرطی که باید قبل از تکثیر عروس هلندی رعایت نمایید، تغذیه متنوع و استفاده از غذاهای گرم است؛
غذاهای گرم سبب تحریک جفتها به تولید مثل میشود و تقویت نطفه را باعث میگردد.
البته در زمانی که از تغذیه مناسب استفاده میکنید استفاده از مکملهای دارویی جهت بهبود فرایند تولید مثل نیز توصیه میشود.
برای آشنایی بیشتر شما با این مکملها پستی جداگانه منتشر میگردد.
تنها اینجا به این حرف بسنده میکنم که، حتماً حتماً برای تکثیر عروس هلندی لازم و واجب است از مکمل های تجاری خوب که برای طوطی سانان و یا پرنده های زینتی فرموله شده اند استفاده نمایید.
از بهترین برند ها در این باره میتوانید به، مورنینگ برد آمریکا ورسلاگای بلژیک و نکتون آلمان اشاره کرد.

رژیم غذایی عروس هلندی در هنگام تکثیر

جوانه گندم هفته ای دو بار،تخمه آفتاب گردان هفته ای سه بار نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ عدد،مکمل تقویت نطفه تا قبل از گذاشتن اولین تخم هفته ای یک بار،استفاده از شاهدانه نزدیک به ۱۰ عدد هفته ای یک بار،سفیده تخم مرغ یا پروتئین کرم ابریشم هفته ای یک بار.
شرط سوم وجود رطوبت کافی در محیط است، اگر این رطوبت همراه با قدری اوکالیپتوس باشد نیز بهتر است،همچنین زمانی که سینی قفس را میشویید به صورت نیمه خیس آن را در قفس قرار داده تا به مرطوب سازی اطراف کمک کرده باشید.
این رطوبت خود به تحریک جفت مولد کمک شایانی میکند و سبب زود تر به نتیجه رسیدن شما میشود.
همچنین خود اکالیپتوس نقش تحریک کننده برای عروس ها و کلیه طوطی های استرالیایی را دارد و به تولید مثل و تکثیر عروس هلندی کمک می نماید.
زمانی که پرنده تخم گذاری کند، معمولاً از آخرین تخمی که میگذارد باید بین ۱۸ تا ۲۱ روز بگذرد تا جوجه ها یکی یکی سر از تخم در بیاورند.
در این مرحله برخی از جوجه ها به دلایلی هم چون کمبود رطوبت، عدم وجود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، و وجود عفونت ویروسی و یا باکترییایی سبب مرگ زود هنگام جوجه قبل از در آمدن از تخم خواهد شد.
اگر تغذیه را اصولی و درست رعایت کنید و مطالب مرتبط با این موضوع را در طوطی ایرانی پیگیری بفرمایید، یقین داشته باشید که در صورت داشتن جفت مولد و مناسب، تکثیر عروس هلندی با موفقیت انجام خواهد شد و شما از دیدن جوجه های زیبا لذت خواهید برد.

زمانی که یک هفته از خوابیدن عروس هلندی ماده بر روی تخم ها گذشت، میتوانید عمل نطفه سنجی را انجام دهید و متوجه شوید که تخم دارای نطفه هست یا خیر.