طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سگ ها حدود 4.7 میلیون نفر را در سال گاز می گیرند و بیش از نیمی از قربانیان کودک هستند. حدود 800،000 نفر از آن ها برای گاز گرفتگی به مراکز درمانی مراجعه می کنند ولی کمتر از نیمی از این افراد نیاز به درمان پیدا می کنند و متأسفانه هر سال 16 نفر در اثر گاز گرفتگی سگ ها فوت می کنند. طبق گفته های این سازمان پس از کودکان بین 5 تا 9 ساله، سالمندان بزرگترین گروه در معرض خطر گاز گرفتگی سگ را تشکیل می دهند.

ترس سگ ها

خشم برای دفاع از خود و از روی ترس

از مباحث ابتدایی روانشناسی حیوانات این است که اگر سگ احساس تهدیدشدن و یا خطر کند، احتمال حمله او وجود دارد.
اگر چه تصور این که یک سگ 25 کیلوگرمی نسبت به یک کودک بامزه ی 5 ساله احساس خطر کند برای ما دشوار است، اما علت آن این است که ما میدانیم که کودک هیچگونه تهدیدی برای سگ نیست ولی سگ از این موضوع مطلع نیست. سگ های توسط غرایز خود هدایت می شوند و متاسفانه، کودکان غیر قابل پیش بینی هستند، حرکات تند و سریع کودک، صدای بلند و نا آشنا و یا دویدن های ناگهانی و بازیگوشی های دیگری که دارند ممکن است برای سگ نشانه خطر محسوب شود و منجر به واکنش دفاع از خود شود.

محافظت از داشته ها  

مردم اغلب فراموش می کنند که سگ ها بسیار تصاحب گر هستند و این حس آنها برای اسباب بازی، غذا،  جای خواب، و یا حتی اعضای خانواده اعمال می شود. سگ ها برای محافظت از آن چه که فکر می کنند حق آنها است، اغلب به شدت موضع دفاعی می گیرند. این رفتار  “محافظت از داشته ها ” روش سگ در گفتن این جمله است:  به وسایل من دست نزنید!

تهاجم های مربوط به قلمرو 

سگ حیوانی دارای قلمرو است. به همین دلیل است زمانی که یک غریبه نزدیک خانه می شود و یا زمانی که  زنگ در به صدا در می آید آنها پارس می کنند. اگر یک سگ برای مدت زمان طولانی تنها باشد رفتار ” محافظت از قلمرو ” به طور کلی افزایش می یابد. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که ” تهاجم های مربوط به قلمرو ” شایع ترین دلیل برای گازگرفتن کودکان غریبه توسط سگ ها بوده است.

تهاجم های مربوط به ناسازگاری

اگر کسی رفتار نامناسبی نسبت به شما داشته باشد و یا حرکتی انجام دهد که شما را آزار دهد و یا توهین آمیز باشد، به احتمال زیاد اعتراض خواهید کرد. هنگامی که یک سگ اذیت می شود و یا به او بربخورد (بله ، به سگ ها نیز احساس دارند!)، سگ نیز اعتراض خواهد کرد و گاهی اوقات با گاز گرفتن اعتراض خود را نشان می دهد. کودکان اغلب به علت آن که نمی دانند حرکات نامناسبی روی سگ ها انجام می دهند، شانس بالاتری برای گاز گرفته شدن دارند. برای مثال: گرفتن صورت سگ، کشیدن دم او یا بیدار کردن او از خواب عمیق به طور ناگهانی حرکاتی است که مورد استقبال سگ قرار نمی گیرد.

تهاجم های مربوط به وحشی بودن

اگر چه سگ ها هزاران سال است که اهلی شده اند، اما آن ها هنوز هم غرایز درندگی دارند، البته در درجات مختلف، و این غرایز گاهی اوقات می توانند تحریک شوند. در این ضمینه بزرگترین خطر برای نوزادان است، که بیشتر شبیه حیوانات کوچک قابل شکار هستند. علاوه بر این، هر سگی که به شکار و کشتن حیوانات کوچک عادت کرده باشد بیشتر برای نوزادان خطرناک است.

آنچه شما می توانید انجام دهید برای محافظت کودکان خود در مقابل گاز گرفتن سگ ها :

– هرگز نوزاد یا کودکان کوچک را بدون نظارت با سگ رها نکنید، حتی برای مدت بسیار کوتاه.

– سگی با سابقه گاز گرفتن باید محدود شود و یا در حضور کودکان کوچک بسته شود .

– به کودکان خود آموزش دهید که سگ غریبه (هر چقدر کوچک، زیبا و بامزه باشند) نباید لمس شوند و یا به آنها بدون اجازه بزرگسالان نزدیک شد.

– به کودکان باید آموزش داده شود که به حیوانات خانگی خود احترام بگذارند؛ این کار شامل مزاحم نشدن هنگام غذا خوردن، خواب و یا هنگامی که سگ در حال جویدن و یا بازی با یک اسباب بازی یا استخوان است.

– سگ ها هرگز نباید محاصره شوند .

– کودکان نباید صورت خود را  نزدیک به سگ ها کنند .

– به کودکان باید آموزش داده شود اگر به یک سگ غرش کننده بر خوردند، به آرامی و بدون دویدن از او دور شوند .

– صاحبان توله سگ ها باید سگ جوان خود را در ارتباط با انواع حیوانات خانگی دیگر و همچنین کودکان در سنین مختلف قرار دهند، زیرا آشنایی باعث کاهش ترس های احتمالی خواهد شد.

– سگ ها نباید خارج از منزل، بدون نظارت و برای مدت زمانی طولانی رها شوند.