می‌توان گفت تقریبا اکثر افراد عاشق بستنی هستند. چه چیزی بهتر از خوردن یک بستنی سرد و شیرین در یک روز داغ خواهد بود؟ هنگامی که به فروشگاه محله خود می‌روید، ممکن است از خود بپرسید آیا می‌توانید برای سگ خود بستنی بخرید؟ به عبارت دیگر، آیا خوردن بستنی برای سگ ضرر ندارد؟

مشکلات احتمالی سلامت

مسئله اصلی این است که بستنی انتخاب سالمی برای میان‌وعده سگ‌ها نیست. با این که مقدار کمی بستنی وانیلی یا انبه‌ای سگ شما را به مطب دامپزشک نمی‌فرستد، اما نباید به طور منظم از بستنی به عنوان یک غذای تشویقی استفاده کنید.

معده سگ‌های بالغ آمادگی لازم برای هضم لاکتوز را ندارد. در حالیکه وقتی توله هستند می‌توانند شیر را هضم کنند (در هر حال آن‌ها پستاندار هستند)، اما در بزرگسالی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. این ناتوانی در هضم لبنیات ممکن است موجب نفخ، گاز، اسهال و استفراغ شود. در بیشتر موارد، سگ نفخ می‌کند. اما اگر به یک سگ کوچک مقدار زیادی بستنی بدهید، واکنش او جدی‌تر خواهد بود. علاوه براین، سگ‌های دارای دیابت یا اضافه وزن نباید بستنی بخورند.

سطح بالای قند در بستنی برای سگ ضرر دارد. حتی بستنی‌های «بدون قند» هم خطرناک هستند، چرا که زایلیتول برای سگ‌ها سمی است. در واقع، هر نوع بستنی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سگ شما مضر خواهد بود.

بسیاری از طعم‌ها نیز به صورت بالقوه برای سگ‌ها خطرناک هستند. شکلات خطرناک است، چون سگ‌ها نمی‌توانند تئوبرومین را هضم کنند. بستنی قهوه و چای سبز هم به دلیل کافئین زیادی که دارد برای سگ‌ها مضر است. بستنی‌های حاوی انگور و کشمش نیز ضرر دارند. حتی مقادیر کم این بستنی‌ها نیز ممکن است باعث نارسایی کلیوی شود.

در نهایت، برخی از دانه‌ها هم برای سگ‌ها مضر هستند. ماکادمیا یا فندق استرالیایی برای سگ ضرر دارد، البته دانشمندان علت آن را نمی‌دانند. پکان، گردو و بادام برای سگ‌ها سمی نیستند، اما بخاطر چربی زیادی که دارند سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند.

چطور به سگ خود یک بستنی سالم بدهیم؟

اگر تصمیم دارید به سگ خود بستنی بدهید، فقط از بستنی میوه‌ای یا وانیلی ساده استفاده کنید. برای شروع از مقادیر اندک استفاده کنید تا مطمئن شوید معده سگ اذیت نمی‌شود. اگر معده سگ با لبنیات سازگار نباشد، احتمالا شاهد علائمی مانند نفخ، گاز، استفراغ، ناراحتی دستگاه گوارش و اسهال در یکی دو ساعت بعدی خواهید بود.

اگر می‌خواهید به سگ خود در طول تابستان یک جایزه خنک بدهید، بستنی خانگی را امتحان کنید. ترکیب موز له شده، کره بادام زمینی و کمی ماست (که لاکتوز کمتری از بستنی دارد) یک جایزه خوشمزه است که می‌توانید آن را منجمد کنید. همچنین می‌توانید از سیب یا سایر مواد مناسب سگ‌ها برای تهیه این معجون استفاده کنید.

بستنی مناسب برای سگ

بستنی گیاهی و ماست یخ‌زده به طور بالقوه برای سگ بهتر است، چون معمولا قند کمتری نسبت به سایر لبنیات دارد. همانند هر خوراکی جدید دیگر، با مقدار کم شروع کنید. قبل از آنکه یک وعده کامل به سگ بدهید، چند ساعت صبر کنید تا واکنش او را ببینید.

اگر سگ بدون اجازه ما بستنی خورد چه کنیم؟

اگر سگ بدون اجازه شما بستنی خورد، آرامش خود را حفظ کنید. ببینید طعم بستنی چه بوده و چه مقدار از آن را خورده است. اگر ترکیبات خطرناکی را نخورده باشد، احتمالا مشکلی پیش نخواهد آمد. فقط ممکن است نفخ کند یا برای مدت محدودی از دستشویی خود بیشتر استفاده کند. بنابر این بهتر است بعدازظهر را با او در حیاط بگذرانید!

اما اگر یک بستنی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی، ماکادمیا، قهوه، شکلات، انگور یا کشمش را خورده باشد، ممکن است با یک وضعیت جدی‌تر روبرو شوید پس در مراجعه به دامپزشک تعلل نکنید.

به طور کلی، بستنی جایزه مناسبی برای سگ‌ها نیست. ترکیب یخ‌زده کره بادام زمینی، موز و ماست می‌تواند یک میان‌وعده خوشمزه برای سگ شما باشد. مواد خطرناک زیادی در بستنی وجود دارد که برای سگ‌‌ها مضر هستند.