همه اشخاصی که گربه دارند، با تقلای ابدی گربه و نشانگر لیزری آشنا هستند. علی‌رغم اینکه (یا شاید به دلیل اینکه) گربه‌ها هرگز نمی‌توانند آن را بگیرند، نقطه قرمز رنگ لیزر می‌تواند گربه‌ها را مدت‌ها مشغول کند. جالب اینجا است که بحث‌های زیادی در مورد مناسب بودن نشانگر لیزری برای گربه‌ها وجود دارد. بنابراین، چرا گربه‌ها لیزر را دنبال می‌کنند و آیا وقت آن رسیده که لیزر را با یک اسباب‌بازی دیگر جایگزین کنیم؟

جذابیت لیزر

لیزر به خاطر چیزی که نشان می‌دهد، گربه‌ها را تحریک می‌کند: یک طعمه سریعِ در حال حرکت. اینکه گربه شما مجبور نیست برای غذا دست به کارهای سخت بزند (غیر اینکه از اول صبح میومیو کند تا ظرف غذایش را پر کنید)، به این معنی نیست که حاضر به انجام هیچ کار سختی نیست.

وقتی نور لیزر در اتاق به این سو و آن سو می‌رود، گربه آن را به عنوان یک حیوان کوچک می‌بیند که سعی در فرار و پنهان شدن دارد. به این ترتیب، برخی از رفتارهای گربه‌ای، به ویژه تمایل ذاتی به شکار، پنجه انداختن و کشتن طعمه را از خود نشان می‌دهد. اینکه رفتار گربه صرفا یک نمایش است اهمیت ندارد، چون گربه روی حالت خلبان خودکار است و بر اساس غریزه خود عمل می‌کند.

گربه‌ها لیزر را چگونه می‌بینند؟

نکته دیگری که باید در مورد دنبال کردن لیزر به آن توجه کنیم این است که لیزر شکل جذابی از نظر گربه‌ها دارد. دانستن دلیل این مسئله کمک می‌کند که به درک درستی از عملکرد چشم گربه‌ها و تفاوت آن با چشم انسان دست یابیم.

شبکیه یکی از ساختارهای اصلی چشم است که از دو سلول اصلی تشکیل شده است: سلول‌های استوانه‌ای و سلول‌های مخروطی. سلول‌های استوانه‌ای، بینایی در نور کم و تشخیص حرکت را امکان‌پذیر می‌سازند، در حالیکه سلول‌های مخروطی به دیدن رنگ‌ها کمک می‌کنند. چشم انسان سلول‌های مخروطی بیشتری دارد، به همین دلیل جهان را با جزئیات بیشتری می‌بیند. از طرف دیگر، تعداد سلول‌های استوانه‌ای در چشم گربه‌ها بیشتر از سلول‌های مخروطی است. به همین دلیل، حتی کوچک‌ترین حرکات را نیز می‌بینند.

اما این چه ارتباطی با لیزر دارد؟ این یعنی نادیده گرفتن لیزر برای گربه‌ها بسیار سخت است. وقتی نور لیزر را به سمت گربه می‌تابانید، دید جناحی گربه را فعال می‌سازید؛ و اگر هنوز متوجه نشده باشد که نمی‌تواند آن نقطه قرمز رنگ را بخورد (یا می‌داند اما اهمیت نمی‌دهد)، شکار خود را آغاز خواهد کرد.

بحث درباره گربه‌ها و لیزرها

شاید تعجب کنید، اما بحث‌های زیادی درباره مناسب بودن لیزر برای گربه‌ها وجود دارد.

مشکل اصلی از نظر افراد مخالف لیزر این است که استفاده از لیزر نوعی آزار است. توجه داشته باشید که گربه دنبال آن نقطه قرمز می‌دود، چون مغزش به او می‌گوید که یک طعمه است و باید کشته شود. و حتی اگر با این کار سرگرم شود، آن را به چشم یک بازی نمی‌بیند.

لیزر یک هدف غیر قابل دستیابی است و فرقی نمی‌کند مهارت شکار گربه شما چقدر عالی باشد، او هرگز نمی‌تواند به آن دست یابد؛ از این رو، چرخه شکار گربه به پایان نمی‌رسد. بسیاری از گربه‌ها خسته می‌شوند و دست از تعقیب لیزر برمی‌دارند. بعضی گربه‌ها نیز از این کار عصبانی می‌شوند و ممکن است رفتار بدی از خود نشان دهند. گربه‌های عصبانی خوب رفتار نمی‌کنند و معمولا دست به خرابکاری و پرخاشگری می‌زنند. بنابراین اگر فکر می‌کنید بین گربه، لیزر و رفتارهای بد او ارتباطی وجود دارد، وقت آن است که لیزر را کنار بگذارید.

برای آنکه لیزر به یک بازی تبدیل شود و گربه را آزار ندهد، بعد از اتمام بازی یک اسباب‌بازی به عنوان جایزه به گربه خود بدهید. به این ترتیب، گربه از شکار خود احساس رضایت خواهد کرد، حتی اگر نتوانسته باشد لیزر را گیر بیاندازد.

نکاتی درباره ایمنی نشانگر لیزری

تا زمانی که گربه از دنبال کردن لیزر لذت ببرد و در چرخه بی پایان شكار-حمله-خستگی گرفتار نشود، جای نگرانی نخواهد بود. دنبال کردن لیزر یک روش عالی برای فعالیت جسمی و ذهنی گربه است و همچنین به گربه کمک می‌کند غرایز گربه‌ای خود را امتحان کند؛ کاری که گربه‌های خانگی معمولا انجام نمی‌دهند.

البته، باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا در حین بازی به گربه آسیب نزنید. دو نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید.

نور لیزر را به طور مستقیم در چشم گربه نیاندازید. حتی لیزرهای اسباب‌بازی هم نور خیره‌کننده دارند. بنابراین نباید آن را مستقیما در چشم گربه (یا خودتان) بتابانید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است باعث ایجاد مشکلات بینایی و یا آسیب دیدن چشم شوید.

اسباب‌بازی‌های مختلفی را برای گربه فراهم کنید. اگر لیزر تنها گزینه بازی گربه شما باشد، به احتمال زیاد کم کم خسته خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که گزینه‌های مختلفی برای شکار و بازی گربه وجود داشته باشد.