آیا می‌خواهید خرگوش جدیدتان در اطراف خانه بچرخد، اما نگران این هستید که در جاهای مختلف دستشویی کند؟ خرگوش‌ها به طور طبیعی حیوانات تمیزی هستند و آموزش دستشویی کردن به آن‌ها اصلا سخت نیست. فقط کافی است یک بستر مناسب تهیه کنید، یک ظرف مخصوص بخرید و به خرگوش خود یاد دهید در آن دستشویی کند. بیشتر خرگوش‌ها زود یاد می‌گیرند. در واقع، بیشتر خرگوش‌های بالغی که عقیم شده‌اند، از یک نقطه برای ادرار و مدفوع استفاده می‌کنند. بنابراین، در اکثر موارد تنها کاری که باید انجام دهید خرید یک ظرف دستشویی است.

جمع‌آوری لوازم

یک ظرف دستشویی بخرید. ظرف‌های دستشویی دارای یک پشتی بلند (برای جلوگیری از پاشیدن ادرار به اطراف) و جلویی کوتاه (برای آنکه خرگوش راحت دستشویی کند) هستند. شما می‌توانید چند ظرف مختلف تهیه کرده و آن‌ها را در قسمت‎‌های مختلف خانه بگذارید و هر بار یکی را تمیز و ضدعفونی کنید.

  • مجبور نیستید حتما از ظرف مخصوص خرگوش استفاده کنید. ظرف مخصوص گربه‌ها نیز که ارتفاع کمتری دارد برای خرگوش‌ها مناسب است؛ حتی می‌توانید از یک جعبه مقوایی استفاده کنید (اما باید به طور منظم آن را تعویض کنید).

از روزنامه استفاده کنید. از روزنامه برای پوشاندن کف ظرف استفاده کنید تا برای تمیز کردن ظرف دچار مشکل نشوید.

  • در اکثر روزنامه‌ها از جوهری استفاده می‌شود که برای خرگوش‌ها سمی نیست، اما همیشه قبل از استفاده از روزنامه آن را چک کنید. جوهر روزنامه می‌تواند روی پوست خرگوش نشسته و او را به رنگ سیاه یا خاکستری درآورد.

از خاک مخصوص خرگوش استفاده کنید. محصولی را خریداری کنید که ایمن باشد. خاک‌های تهیه‌شده از کاغذ یا خاک صنوبر بهترین گزینه هستند. از خاک کاج یا سدر استفاده نکنید، چون روغنی هستند و می‌توانند ریه خرگوش را اذیت کنند.

  • از خاک گربه استفاده نکنید. اگر خرگوش این خاک را بخورد، ممکن است دچار مشکل روده شود.

یک قفس مناسب بخرید. قفس باید 4 تا 6 برابر خود خرگوش باشد. اولین مرحله آموزش این است که خرگوش را به قفسی با غذا، آب و ظرف دستشویی محدود کنید. فضای محدود قفس، خرگوش را مجبور می‌کند در ظرف مخصوص خود دستشویی کند.

علف خشک تهیه کنید. از علف خشک برای جذب کردن خرگوش به ظرف دستشویی استفاده کنید. خرگوش‌ها معمولا دوست دارند موقع دستشویی کردن چیزی بجوند. بنابراین، علف او را تشویق می‌کند در ظرف مخصوص دستشویی کند.

یک بیلچه مخصوص و یک ضد عفونی‌کننده بخرید. هر روز باید خاک خرگوش را با بیلچه جابجا کنید. ظرف خرگوش نیز باید هفته‌ای یک بار ضد عفونی شود. بهتر است از ضد عفونی‌کننده‌ای استفاده کنید که برای حیوانات خانگی بی ضرر باشد.

راه‌اندازی ظرف دستشویی و قفس

جعبه دستشویی را آماده کنید. کف جعبه را با روزنامه بپوشانید. روزنامه باید حدود دو و نیم سانتی‌متر از کف جعبه بالاتر باشد. خرگوش‌ها روی مدفوع خود خاک نمی‌ریزند. بنابراین، بوی آن باعث می‌شود تصور کنند ظرف مخصوصی که برایشان تهیه کرده‌اید تنها جای مناسب برای دستشویی است.

ظرف دستشویی را درون قفس تعبیه کنید. ظرف را در یک گوشه قفس بگذارید و مقداری علف خشک کنار آن بریزید، یا از علف‌دان در گوشه‌ای که ظرف دستشویی قرار دارد استفاده کنید. خرگوش ها دوست دارند در حین دستشویی کردن چیزی بخورند، بنابراین قرار دادن علف تازه، آن‌ها را به دستشویی کردن در محل مورد نظر تشویق خواهد کرد.

ظرف دستشویی را در جاهای مختلف خانه بگذارید. ظرف‌ها را در جاهایی که خرگوش در آن‌ها بازی می‌کند قرار دهید. هرچه تعداد ظرف‌ها بیشتر باشد، امکان اینکه خرگوش یکی را انتخاب کند بیشتر خواهد بود.

جای خواب و غذا خوردن را مشخص کنید. جای خواب خرگوش را در سمت دیگر قفس تعبیه کنید و مقداری آب و غذا برایش بگذارید. یک جا هم برای مخفی شدن به او بدهید تا احساس امنیت کند.

  • قبل از آنکه خرگوش را با جعبه آشنا کنید، او را زیر نظر گرفته و ببینید چه جاهایی کارش را انجام می‌دهد. به طور معمول، در کنج جعبه خواهد بود. وقتی منطقه مورد نظر خرگوش را پیدا کردید، جعبه را همانجا بگذارید.

آموزش دادن به خرگوش

به محض اینکه خرگوش را به خانه آوردید، باید آموزش او را آغاز کنید. خرگوش‌های بالغ معمولا سریع‌تر از خرگوش‌های نابالغ (زیر 4 ماه) یاد می‌گیرند. با این حال، برای آموزش دستشویی کردن هیچوقت زود نیست. خیلی زود یک جعبه تهیه کنید و نحوه استفاده از آن را به او یاد دهید. صبور باشید تا کم کم یاد بگیرد چطور دستشویی کند.

  • بیشتر خرگوش‌های بالغی که عقیم شده باشند در کنج جعبه دستشویی می‌کنند، بنابراین باید ظرف دستشویی را در گوشه مورد نظر آن‌ها قرار دهید.

  • اگر خرگوش خارج از ظرف دستشویی کرد، آن را بردارید و توی ظرف بریزید تا بداند کجا باید دستشویی کند.

خرگوش خود را عقیم کنید. خرگوش‌های بالغی که عقیم نشده‌اند، میل زیادی به سلطه‌گری دارند و در منطقه خود علامت‌گذاری می‌کنند. یعنی با دستشویی کردن در نقاط مورد نظر سعی می‌کنند از خود بویی را بر جا بگذارند که نشان‌دهنده قلمرو آن‌ها باشد. عقیم کردن خرگوش باعث می‌شود زودتر دستشویی کردن در ظرف مخصوص را یاد بگیرد، چون دیگر تمایلی به قلمرو طلبی نخواهد داشت.

به خرگوش خود یاد دهید داخل قفس دستشویی کند. این کار باعث می‌شود که خرگوش به قفس محدود شود. به این ترتیب، یاد می‌گیرد جای خواب و غذا خوردنش را کثیف نکند. روند آموزش چند روز طول می‌کشد. وقتی که یاد گرفت، می‌توانید اجازه دهید از قفس بیرون بیاید.

اجازه دهید خرگوش برای یک مدت کوتاه از قفس بیرون بیاید. وقتی او را برای بازی کردن بیرون می‌آورید، ممکن است بخواهد دستشویی کند. اگر دیدید حالت دستشویی کردن به خود گرفت، او را به آرامی بردارید و توی ظرفش بگذارید. یکی از علائمی که نشان می‌دهد خرگوش می‌‌خواهد دستشویی کند، بالا آوردن دم است. باید مراقب این علامت باشید تا به محض مشاهده خرگوش را درون قفس بگذارید.

  • در مراحل اولیه آموزش، نگذارید خرگوش بیش از 10 دقیقه بیرون از قفس بماند و او را تنها نگذارید (باید قبل از آنکه روی زمین دستشویی کند، او را بگیرید). وقتی خرگوش به استفاده از ظرف مخصوص عادت کرد، می‌توانید او را آزاد بگذارید.

خرگوش را برای استفاده از جعبه دستشویی تشویق کنید. اگر خرگوش بیرون از جعبه دستشویی کرد، هرگز سرش داد نزنید. خرگوش‌ها به این شکل یاد نمی‌گیرند. تقویت روحیه بهترین روش برای آموزش است.

تشویق خرگوش
  • یک تشویقی برای او در نظر بگیرید. سیب و هویج گزینه‌های خوبی هستند. تشویقی باعث می‌شود که خرگوش به جعبه دستشویی علاقه‌مند شود.

تعداد جعبه‌ها را تنظیم کنید. وقتی خرگوش به استفاده از ظرف مخصوص عادت کرد، می‌توانید تعداد یا جای جعبه‌ها را در صورت نیاز تغییر دهید.

  • به عنوان مثال، اگر خرگوش شما از دو جعبه استفاده می‌کند و جعبه دیگر را نادیده می‌گیرد، می‌توانید جعبه اضافی را بردارید. اگر خرگوش جعبه را نادیده می‌گیرد، اما در یک گوشه دیگر دستشویی می‌کند، جعبه را جابجا کنید.

تمیز کردن ظرف و رسیدگی به حوادث

ظرف را به صورت روزانه تمیز کنید. هر روز یک بار ظرف خاک را تمیز کنید. می‌توانید مدفوع را یک یا دو روز کاری نداشته باشید تا بوی آن خرگوش را به قفس بکشاند.

همه مواد را دور نریزید. وقتی دارید ظرف را تمیز می‌کنید، دنبال تکه‌های بزرگ و مرطوب بگردید که ناشی از مواد غذایی نیمه‌هضم‌شده هستند. بگذارید در ظرف بمانند تا خرگوش دوباره آن‌ها را بخورد و مواد مغذی‌شان را دریافت کند. در غیر این صورت، ممکن است خرگوش دچار مشکلات معده و اسهال شده و سوءتغذیه بگیرد.

جعبه را کاملا تمیز کنید. یک بار در هفته، جعبه را کاملا خالی کرده و تمیزش کنید. محتویات جعبه را داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته و آن را دور بیاندازید. ظرف را با یک ضد عفونی‌کننده قوی پاکسازی کنید، آن را خوب بشویید و بگذارید تا خشک شود. سپس با روزنامه کف آن را بپوشانید.

  • کلینیک‌های دامپزشکی و فروشگاه‌های حیوانات ضد عفونی‌کننده‌هایی می‌فروشند که برای حیوانات خانگی بی خطر هستند.

پس از هر حادثه پاکسازی کنید. اگر خرگوش جای اشتباهی را برای دستشویی انتخاب کرد، سریعا آن را پاکسازی کنید تا دیگر در آن محل دستشویی نکند. برای این کار از یک پودر شوینده بیولوژیک استفاده کنید و محل را با پارچه یا اسفنج تمیز کرده و با آب شستشو دهید.

  • سر خرگوش داد نزنید و او را تنبیه نکنید. خرگوش‌ها از طریق تنبیه چیزی یاد نمی‌گیرند، بلکه از فردی که آن‌ها را تنبیه کرده است می‌ترسند.

  • وقتی می‌خواهید یک خرابکاری را تمیز کنید، مراقب رنگ فرش باشید.

از شر بوی بد خلاص شوید. از محلول جوش شیرین برای تمیز کردن فرش استفاده کنید، سپس آن را با آب بشویید. اگر زمین کاشی شده است، آن را به طور کامل با پارچه خشک کنید.

  • از مواد حاوی سفیدکننده استفاده نکنید. چون حاوی آمونیاک هستند که در ادرار هم وجود دارد و باعث تقویت بوی ادرار می‌شود.