درست مانند انسان‌ها، بچه گربه‌ها و توله سگ‌ها نیز دندان شیری دارند و در نهایت دندان های شیری خود را از دست خواهند داد.

دندان‌های شیری این حیوانات تیز و سوزن مانند است. هنگامی که وارد هفته های 3-4 زندگی خود می شوند، دندان های شیری شروع به در آمدن می کنند. بعد از هفته ششم، این دندان‌ها گربه مادر را آزار می دهند و بنابراین گربه مادر فرآیند از شیر گرفتن فرزندانش را آغاز می کند.

دندان‌های شیری کمی شفاف‌اند و اندازه بزرگی ندارند. شروع و مدت زمان تبدیل دندان‌های شیری به دندان های دائمی هر حیوانی با حیوان دیگر متفاوت است، اما به طور کلی دندان‌های شیری در سن 3 ماهگی شروع به لق شدن می کنند. این فرآیند معمولا تا سن 6 – 9 ماهگی طول می‌کشد.

چطور متوجه شویم که دندان‌های شیری در حال لق شدن هستند؟

در این بازه زمانی شما متوجه افزایش فعالیت‌های مربوط به جویدن خواهید شد به خصوص در توله سگ‌ها. آنان هر چیزی را که بتوانند (کفش، اسباب‌بازی و …) گاز می گیرند. قسمتی از این فعالیت‌ها مربوط به کنجکاوی آنان و قسمتی مربوط به کاهش ناراحتی حاصل از دندان‌ها است.

حیواناتی که دندان‌های شیری خود را از دست نمی‌دهند دارای شرایطی با نام “حفظ دندان‌های دائمی” هستند. معمولا دندان‌های نیش (هم در سگ‌ها و هم در گربه‌ها) هستند که باقی می‌مانند. دندان‌های باقیمانده باید جدا شوند و معمولا در زمان عقیم کردن حیوان این عمل صورت می‌گیرد، تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

درآوردن این دندان‌ها به دندان‌های دائمی اجازه می دهد تا به شکل مناسبی رشد کنند و همچنین جلوی عفونت و شکنندگی را در دندان‌های شیری خواهد گرفت.

پس از افتادن دندان‌های شیری

شما ممکن است دندان شیری حیوان خود را روی فرش، کنار اسباب بازی مورد علاقه او یا هر جای دیگری پیدا کنید. اکثر اوقات، یافتن دندان‌های شیری گمشده کار دشوار می باشد.

بسیاری از حیوانت این دندان‌ها را قورت می‌دهند، که البته رفتاری غیر عادی محسوب نمی شود.

لثه‌ها پس از این که دندان‌های شیری خود را از دست دادند باید به سرعت سلامت خود را بازیابند. دندان‌های دائمی متراکم‌تر، به رنگ سفید روشن و بسیار بزرگتر از دندان‌های شیری هستند.

برای مراقبت از دندان‌ها بهتر است حیوان را از سنین کم به فرآیندهای مراقبت و نگهداری از دندان عادن دهید. به یاد داشته باشید حفظ سلامت دندان‌ها می تواند بسیار راحت‌تر از بازگرداندن دندانی دارای مشکل به وضعیت اولیه باشد.