آیا می‌خواهید سرپرستی گربه‌ای را قبول کنید؟ این خبر فوق‌العاده ای است. این گربه به احتمال زیاد به یکی از  اعضای دوست‌داشتنی خانواده شما تبدیل خواهد شد و از بودن در کنار او سال ها لذت خواهید برد. انتخاب گونه ای که با شرایط شما سازگاری بیشتری داشته باشد، این شادی را دو چندان خواهد کرد.

گربه‌ها حیواناتی با عمر نسبتا طولانی هستند. گربه‌ای که شما به خانه آورده اید می تواند به راحتی 15 تا 20 سال در کنارتان زندگی کند. بنابر این انتخاب نژاد مناسب مسئله مهمی است و نباید دست کم گرفته شود.

انتخاب گربه مناسب یک تصمیم مهم است و مانند همه تصمیمات مهم، سختی های خودش را دارد. متغیرهای زیادی مانند وزن، خلق‌وخو و … وجود دارند که در این انتخاب باید به آن‌ها توجه شود.

در ایران گونه‌های بسیار زیادی از گربه‌ها وجود دارند و بعضی از آنان را شاید بتوان جز زیباترین نژاد ها دانست. اما وجود انتخاب‌های زیاد، انتخاب را هم بسیار دشوار می کند.

از بین همه ویژگی‌ها شاید بتوان دو ویژگی نوع پوشش بدن و شخصیت گربه را جز مهم ترین فاکتور هایی دانست که هنگام انتخاب نژاد اهمیت پیدا می کنند.

نوع پوشش بدن

دوست دارید پوشش گربه شما نرم و باریک باشد یا کرک مانند و پف کرده؟ گونه هایی که موهای کوتاه‌تری دارند نیاز کمتری به تمیز کردن خود پیدا می کنند. به این معنی که  شما زمان کمتری را روی تمیز و شانه کردن موهای گربه خود می گذارید. همچنین این گونه‌ها ریزش موی کمتری دارند و نیاز شما را به استفاده از جاروبرقی تا حد زیادی کاهش میدهند!

اما نژادهایی که موهای بلند دارند می توانند به طرز باشکوهی زیبا باشند، لازم به ذکر است که حتی در میان گربه‌هایی که موهای بلندی دارند، نیاز به شانه یا تمیز شدن پوشش بدن تا حد زیادی می تواند متفاوت باشد. بعضی از آن ها ریزش موی بسیار زیاد و برخی نیاز زیادی به تمیز بودن دارند. بنابر این گونه مناسب را به دقت انتخاب کنید و سعی کنید هنگام قبول سرپرسی از ویژگی های مثبت و منفی هر گونه اطلاع کافی داشته باشید.

توجه داشته باشید که اگر یکی از اعضای خانواده از مشکلاتی مانند آلرژی و … رنچ می برد، شاید انتخاب گربه ای که دارای موهای بسیار بلند است، بهترین گزینه شما نباشد.

شخصیت

اگرچه حتی میان گربه هایی که از یک نژاد هستند، تفاوت خلق‌و‌خو وجود دارد، در کل می توان گفت که هر نژاد ویژگی خاصی را با خود حمل می کند. برای مثال اگر گربه ای می خواهید که وارد بغل شما شود یا روی پاهایتان دراز بکشد، انتخاب یک گربه پارسی (Persian) یا گربه برمس (Burmese) انتخاب مناسب تری خواهد بود تا گربه ای با نژاد  آبسینیان (Abyssinian).

ویژگی های رفتاری بسیاری هستند که شما هنگام انتخاب حیوان خانگی خود باید به آن ها توجه کنید، بعضی نژاد ها رفتار بهتری با بچه‌های کوچک دارند و بعضی با حیوانات خانگی دیگر بهتر کنار می آیند. برخی ترجیح می دهند تنها گربه آن خانه باشند و تعدادی از نژاد ها نیاز به همدمی از جنس خود دارند.

درست کردن لیستی از انتظارات خود و تطابق آن‌ها با نژادهای مختلف به شما امکان انتخاب همدمی مناسب را می دهد که تا سالیان متوالی زندگی شما را متحول خواهد کرد.

نژاد‌های دورگه

گربه دورگه

اگر گونه‌هایی با نژاد خالص برای شما جذاب نیستند می توانید انتخاب خود را فراتر از آن ها ببرید.

گونه‌های دو رگه دارای پدر و مادری با نسبت دور اما نژادی متفاوت هستند. این گربه‌ها شخصیت و شکل فیزیکی خود را هم از پدر و هم مادر خود می گیرند به همین دلیل نمی توان با دقت شخصیت و خلق‌و‌خوی آنان را مشخص کرد.

موگی‌ها، گربه هایی هستند که از دو نژاد کاملا متفاوت ایجاد می شوند و می توانند حیوانات خانگی فوق العاده ای باشند. همچنین شما هزینه بسیار کمتری را برای خرید آن ها نسبت به گونه های خالص متحمل خواهید شد. جالب است بدانید که موگی‌ها نسبت به نژاد‌های خالص سالم تر هستند که این موضوع به تنوع ژنی  آن‌ها باز می گردد.

اما در نظر داشته باشید هنگامی که شما یک بچه گربه موگی را انتخاب می کنید تا هنگامی که حیوان به بلوغ نرسد نمی توانید از شخصیت او به طور کامل آگاه شوید. خلق‌و‌خو و ظاهر فیزیکی آنان را نمی توان با دقت بالایی پیش بینی کرد.

در آخر باید گفت که رفتار، شخصیت و خلق و خوی گربه بازتاب عشق و علاقه ای خواهد بود که شما خرج گربه خود کرده اید. هنگامی که شما با او مانند عضوی از خانواده خود رفتار کنید، او نیز با شما رفتاری مشابه خواهد داشت.