سلام، امروز قصد دارم راجع به سبزیجات مجاز برای طوطی سانان با شما صحبت کنم؛
میخوایم با هم بررسی کنیم که چه سبزی جاتی برای طوطی سانان مناسب هست و از چه سبزین برگهایی بهتره که استفاده کنید و پرنده خودتون رو شاداب نمایید.

۱ اسفناج: این سبزی به خاطر داشتن آهن و مواد معدنی فراوان بسیار مناسب طوطی سانان بوده و از آنجایی که مقدار ویتامین b3 در آن فراوان است سبب کنترل سیستم عصبی پرنده به خصوص در سنین جوانی میشود.
اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود. ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست. این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله A، K، D و E بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست.
اسفناج را میتوان به صورت نیم پز یا خام به طوطی خود بدهید.
۲ گشنیز:
این سبزی هم برای بهبود سرما خوردگی در پرنده استفاده میشود و هم به عنوان تحریک تولید مثل به جفت داده میشود که میتوانید هم از سبزی تازه و هم از تخم آن استفاده نمایید.
۳ کاهو: سبزی کاهو برای پرندگان بسیار مناسب است به شرطی که به اندازه داده شود،این سبزین برگ سبب براق شدن پر طوطی شده و باعث تحریک به تولید مثل نیز میشود،روش مصرف آن بدین شکل است که برگهای آن را جدا نمایید و تنها قسمت وسط آن را به طوطی سان خود بدهید.
کاهو به دلیل داشتن نیترات بالا مناسب استفاده زیاد در طوطی سانان نیست و زیاده روی در مصرفش سبب تولک شدن و کاهش بینایی پرنده میگردد.
۴ کرفس:
کرفس دارای مقدار زیادی منیزیوم و پتاسیوم بوده و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین های k و c است ،این سبزی پر خاصیت بدن را از صموم پاک میکند و باعث کاهش ناراحتی های کبدی در طوطی سانان میشود؛
از این سبزی میتوانید به صورت تازه و یا تخم آن استفاده نمایید،تخم کرفس به کاهش چربی و آرامش پرنده کمک میکند.
۵ برگ کاسنی:
کاسنی یکی از سبزیجات مجاز برای طوطی سانان بوده و دارای مقادیر بالایی از ویتامین c میباشد،
این سبزین برگ بسیار به کبد پرنده کمک میکند و از مستی بیش از حد پرنده شما نیز جلو گیری می نماید.
سبزیجاتی که در این نوشته ذکر شد سبزیجاتی است که برای طوطی شما کاملاً مناسب بوده و مانند جعفری که دادن آن شبهه دارد و تره که ممنوع است نیست.امیدوارم مورد توجه دوست داران طوطی ایرانی قرار گرفته باشد.